• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

ارتباط آلودگی هوا با یک اختلال قلبی کشنده

  • کد خبر : 15144
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
ارتباط آلودگی هوا با یک اختلال قلبی کشنده
پژوهش "انجمن قلب و عروق اروپا"، ارتباط قوی آلودگی هوا را با یک اختلال قلبی کشنده نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر،  پژوهش‌ جدید کنگره علمی “انجمن قلب و عروق اروپا”(ESC) نشان می‌دهد که ابتلا به آریتمی‌های قلبی تهدید کننده حیات در روزهایی که هوا بسیار آلوده باشد، شایع‌تر است.

این پژوهش، روی بیمارانی انجام شد که یک دستگاه “دفیبریلاتور قلبی”(ICD) کاشتنی در بدن داشتند. این دستگاه به پژوهشگران امکان می‌دهد تا بروز آریتمی را بررسی کنند و درمان نجات‌دهنده‌ای را ارائه دهند.

“آلسیا زانی”(Alessia Zanni)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به آریتمی هستند، مانند کسانی که دفیبریلاتور قلبی را در بدن دارند، باید سطوح آلودگی روزانه را بررسی کنند.

وی افزود: هنگامی که غلظت آلاینده به ترتیب بیش از ۳۵ میلی‌گرم بر متر مکعب و ۵۰ میلی‌گرم بر متر مکعب باشد، بهتر است تا حد امکان در داخل خانه بمانید و از ماسک N۹۵ در بیرون از خانه، به ویژه در مناطقی با ترافیک سنگین استفاده کنید. در خانه نیز می‌توان از دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد.

بر اساس گزارش “سازمان جهانی بهداشت“(WHO)، آلودگی هوای بیرون سالانه حدود ۴.۲ میلیون نفر را از بین می‌برد. از هر پنج مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، تقریبا یک مورد به دلیل هوای آلوده است که چهارمین عامل مرگ و میر پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب به شمار می‌رود.

زانی ادامه داد: ما مشاهده کرده بودیم که ویزیت بیماران دارای دستگاه دفیبریلاتور قلبی در اتاق اورژانس برای آریتمی، طی روزهای همراه با آلودگی هوا بیشتر است. بنابراین، تصمیم گرفتیم غلظت آلاینده‌های هوا را در روزهایی که بیماران مبتلا به آریتمی مراجعه می‌کنند، با سطح آلودگی در روزهای بدون مراجعه این بیماران مقایسه کنیم.

این پژوهش، ۱۴۶ بیمار را در بر داشت که بین ژانویه ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۷، دفیبریلاتور قلبی را دریافت کرده بودند. از این تعداد، ۹۳ بیمار به دلیل نارسایی قلبی پس از حمله قلبی، دفیبریلاتور قلبی دریافت کردند. این در حالی بود که ۵۳ بیمار، یک بیماری قلبی یا التهابی ژنتیکی داشتند. بیش از نیمی از بیماران هرگز آریتمی را تجربه نکرده بودند و ۶۷ بیمار پیشتر آریتمی داشتند.

داده‌های مربوط به آریتمی‌، در پایان سال ۲۰۱۷ از راه دور و به واسطه دستگاه دفیبریلاتور قلبی جمع‌آوری شدند. همچنین پژوهشگران، درمان ارائه‌شده توسط دستگاه را ثبت کردند. درمان دوم، یک شوک الکتریکی برای تنظیم مجدد ضربان قلب طی فیبریلاسیون بطنی بود.

پژوهشگران، ارتباط بین غلظت آلاینده‌ها و بروز آریتمی‌ را تجزیه و تحلیل کردند. زانی گفت: ذرات معلق ممکن است به التهاب حاد عضله قلب منجر شوند که می‌تواند به عنوان محرکی برای آریتمی عمل کند. از آنجا که این ذرات سمی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها منتشر می‌شوند، علاوه بر اقداماتی که افراد می‌توانند برای محافظت از خود انجام دهند، به پروژه‌های زیست‌محیطی برای محافظت از سلامتی نیاز است.

وی افزود: این داده‌ها تایید می‌کنند که آلودگی محیط زیست نه تنها یک وضعیت اضطراری آب و هوایی، بلکه یک مشکل بهداشت عمومی است. این پژوهش نشان می‌دهد که بقای افراد مبتلا به بیماری قلبی نه تنها تحت تأثیر درمان‌های دارویی، بلکه تحت تأثیر هوایی است که آنها تنفس می‌کنند. با اتحاد انجمن‌های علمی و سیاستمداران برای محافظت از محیط زیست و جمعیت انسانی می‌توان در این نبرد پیروز شد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=15144

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.