• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
0

تاثیر مس در نابودی ویروس کرونا

  • کد خبر : 1421
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۸:۵۵
تاثیر مس در نابودی ویروس کرونا
محققان دانشگاه واترلو کانادا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پوشاندن سطوح با مس پتانسیل نابودی سریع‌تر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از تی ان، محققان کشف کرده‌اند که استفاده از یک پوشش و لایه نازک از مس یا ترکیبات مسی روی سطوح می‌تواند توانایی مس در غیرفعال کردن یا از بین بردن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را افزایش دهد.

طی این مطالعه‌ای که بلافاصله پس از شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد، دانشجویان دانشگاه واترلو چگونگی تعامل ۶ پوشش نازک فلزی و اکسیدی مختلف با HCov-229E را بررسی کردند. HCov-229E ویروسی است که از نظر ژنتیکی مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است، اما کار بر روی آن برای انسان‌ها ایمن‌تر است.

“کوین مسلمان” (Kevin Mussleman) استاد مکانیک و مکاترونیک دانشگاه واترلو و رهبر این مطالعه گفت: قبلا داده‌هایی در مورد طول عمر این ویروس بر روی سطوح معمولی مانند فولاد ضد زنگ، پلاستیک و مس منتشر شده بود، اما طول عمر ویروس روی پوشش‌های مهندسی شده کمتر شناخته شده بود.

طی این مطالعه محققان دانشگاه واترلو با محققان دانشگاه ویلفرد لوریر که اثربخشی پوشش‌های ضد ویروسی را روی شیشه و پارچه ماسک N95 آزمایش می‌کردند، همکاری کردند. آنها از پوشش‌های مختلف روی سطوح استفاده کردند و سپس نقش آنها در نابودی کروناویروس را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که سایر پوشش‌ها اثرات ضد ویروسی مشابهی همانند مس یا ترکیبات حاوی مس ندارند و تاثیر مس در  غیرفعال کردن یا از بین بردن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بیشتر است.

به گفته محققان گرچه استفاده از ماسک یک راه مؤثر برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ است، اما افزودن یک پوشش ضد ویروسی حاوی مس به قسمت بیرونی مواد محافظ یا یک فیلتر داخلی می‌تواند یک لایه ایمنی اضافی به آن وسیله اضافه کند.

چندی پیش محققان “دانشگاه ناتینگهام ترنت” انگلیس از توسعه ماسک صورت جراحی پنج لایه‌ای خبر دادند که درون آن مس تعبیه شده است و می‌تواند ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را از بین ببرد. ماسک مذکور دارای گواهینامه نوع IIR است که این استاندارد طلایی برای ماسک‌هایی است که باعث می‌شوند ۹۹.۹۸ درصد ذرات فیلتر شوند. این ماده(مس) ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را در کمتر از یک ساعت از بین می‌برد. مس مدت زیادی است که به دلیل خاصیت ضد ویروسی شناخته می‌شود، به همین دلیل در اوایل شیوع کرونا کارشناسان خواستار استفاده از آن در چرخ دستی‌های خرید و دستگیره‌های درب برای توقف انتقال ویروس کرونا بودند.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1421
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.