• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

کشور فاقد یک بیمه قدرتمند و پایدار است

  • کد خبر : 13942
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
کشور فاقد یک بیمه قدرتمند و پایدار است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون در سطح گسترده برای مقابله با کرونا یکی از ارزشمندترین اقدامات وزارت بهداشت بود، از مسئولان حوزه سلامت خواست تا در جهت ایجاد یک بیمه قدرتمند و تسریع دسترسی بیماران خاص و صعب‌العلاج به داروهایشان بر اساس کد ملی آنها اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس در مراسم آیین گرامیداشت هفته سلامت که امروز دوشنبه (۱۹ اردیبشهت ماه) با موضوع نقش مردم، مسئولین و سمن‌ها در مدیریت حوادث و بلایا و با حضور مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونانش و مسئولانی از جمعیت هلال و احمر و سایر بخش‌های حوزه سلامت برگزار شده بود؛ ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم گفت: وظیفه خود می‌دانم از عمق جان و باور عرض ادب، سلام و احترام به ارواح طیبه شهدای جامعه پزشکی و بهداشت و درمان که در طول دفاع مقدس به ارائه خدمت پرداخته و کسانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و از حیثیت ما دفاع کردند به خصوص شهدای عزیز و بزرگ مدافع سلامت داشته باشم.

وی گفت: تفاوت شهدای مدافع سلامت با دیگر شهدا این است که خطر، مشکلات و آنچه گریبانگیر فرد می‌شود را فهمیده، آگاهانه و دانسته به استقبال رفتند و خداوند بزرگ در قرآن فرموده است اگر کسی را بکشد گویا بشریت را کشته است و اگر فردی را نجات دهد نیز  بشریت را نجات داده است بنابراین من از عدل و فضل به دور می‌دانم کسانی که آگاهانه جان انسان‌ها را نجات دهند و در این راه به شهادت برسند را نجات ندهم بنابراین این اقدام شهدای مدافع سلامت با عنوان اقدامی بی‌نظیر و بی‌بدیل در تاریخ خواهد ماند.

خدمات شهدای دوران دفاع مقدس و مدافع سلامت در تاریخ پزشکی جمهوری اسلامی ایران ماندگار خواهد ماند

وی تصریح کرد: دنیا بداند که در تاریخ پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شهدای دوران دفاع مقدس و مدافع سلامت ماندگار خواهند بود و قطعاً جایگاهشان در بهشت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مفهوم سلامت اعم از درمان و سلامت جسمی، مولفه‌هایی اعم از جسمی، شغلی، معنوی، ذهنی، عاطفی، محیط زندگی و اجتماعی دارد که همه در حوزه فعالیت وزارت بهداشت و درمان است و واقعیت این بوده که مأموریت این وزارتخانه بسیار وسیع است.

نیکزاد افزود: بنده به عنوان فردی که در برهه‌ای از زمان اداره ۳ وزارتخانه مسکن، رفاه و ارتباطات را بر عهده داشتم، اعتراف می‌کنم که وسعت اختیارات وزارت بهداشت و درمان از این سه وزارتخانه بیشتر است.

وی یادآور شد: کار بزرگی که در این دوره از فعالیت‌های وزارت بهداشت و درمان انجام شده و باید به آن اشاره شود مقابله با همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون بود که اقدام بسیار ارزشمندی است که ما قدر آن را نمی‌دانیم، کما اینکه بر اساس گزارش ارائه شده ایران در این زمینه از جایگاه اول در دنیا برخوردار است که این موضوع باعث فخر و افتخار است. این یکی از اقدامات اساسی است که وزیر بهداشت باید آن را منعکس کند چرا که اگر محقق نمی‌شد امروز در کشور بسیاری از فعالیت‌ها از دانشگاه‌ها تا سایر بخش‌های جامعه انجام نمی‌شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کرونا برای ما درس معنوی و برای وزارت بهداشت درس مادی به همراه داشت بنابراین از این جهت از وزارت بهداشت و درمان قدردانی می‌کنم. این کفایت و تدبیر در وزارت بهداشت و درمان باعث شد انتظارات مردم و مجلس از این وزارتخانه بیشتر شود.

عدالت در پرداخت به پزشکان و پرستاران یکی از موارد بسیار ضروری است

نیکزاد ادامه داد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم عدالت و نیاز به جهش در آن در قالب تسریع و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشت و درمان است که مولفه‌های خاص خود را دارد. واقعیت این است که در شرایط کنونی دسترسی به پزشک و متخصص در نقاط محروم با مشکل مواجه بوده کما اینکه حتی برخی متخصصانی که در این مناطق از نظر مالی بیشتر از استاندار نیز حقوق دریافت می‌کنند، در این مناطق نمی‌مانند بنابراین لازم است ظرفیت پزشکی و تأمین سرانه پزشکی افزایش یابد؛ همچنین عدالت در پرداخت به پزشکان، پرستاران، بهیاران و بهورزان امری ضروری است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه بیمه درمانی یادآور شد: متأسفانه ما در کشور یک بیمه قدرتمند نداریم کما اینکه دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری هر کدام در هر بیمارستانی کارکرد جداگانه‌ای دارد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید فرمودند “کاری کنیم بیمار جز درد بیماری رنج دیگری نداشته باشد”.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ای کاش وزیر بهداشت و درمان در این دوره یک وفاقی در خصوص رفع مشکلات حوزه بیمه در دولت به وجود آورد به گونه‌ای که هیأت دولت آن را بپذیرند چرا که بیمه برای آحاد مردم است و اگر در دولت مردمی آقای رئیسی در این راستا یک وفاقی ایجاد شود و یک بیمه قدرتمند و پایدار شکل گیرد، یکی از یادگاری‌های این دوره از فعالیت وزارت بهداشت و درمان خواهد بود.

نیکزاد افزود: عدم پوشش بیمه برای برخی افراد از عدالت اجتماعی به دور است و این در حالی است که توجه به عدالت اجتماعی یکی از رسالت های پیامبران و ائمه اطهار بود ضمن اینکه من خبر دارم کار بزرگی در این دوره برای پوشش ۸ میلیون جمعیت فاقد بیمه آغاز شده که رئیس جمهور نیز به این صورت از آن خبر داد که ما ایرانی فاقد بیمه نخواهیم داشت اما خواهش می‌کنم این موضوع به طور جدی پیگیری شود که در جمهوری اسلامی ایران هیچ فرد بدون بیمه اجتماعی وجود نداشته باشد.

وی خطاب به مسئولان حوزه سلامت حاضر در این نشست اظهار کرد: امروز به مناسبت هفته سلامت تصمیم بگیرید تا بیماران صعب‌العلاج و خاص که آمار مشخصی از آنها نیز وجود داشته و منابعی نیز برای تأمین داروهای مورد نیاز آنها به داروخانه‌ها اختصاص داده می‌شود بر اساس کد ملی که دارند داروهایشان به صورت ماهانه و بر اساس نیازی که دارند بدون اینکه نیاز باشد به داروخانه  مراجعه کنند، در اختیارشان قرار گیرد که این اقدام قطعاً عظمت، کرامت و حرمت جامعه بهداشت و درمان را چند برابر خواهد کرد؛ از سوی دیگر آنچه در این مسیر مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده و شاید سوء استفاده‌هایی را نیز به همراه داشته باشد از بین خواهد برد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام عمرانی یادآور شد: ما در کشور پروژه‌های عمرانی را داریم که شاید ۱۷ سال زمان لازم باشد تا آنها را به اتمام برسانیم و هیچ دولتی نیز قادر نخواهد بود در این شرایط پروژه جدید را شروع نکند که دلیل آن عدم رعایت عدالت است.

نیکزاد ضمن تشریح وضعیت پروژه‌های عمرانی که از گذشته باقی مانده و با وجود پایین بودن قیمت دلار در استان‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه اتفاق افتاده است، افزود: اگر شما امروز بخواهید پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام رسانده و پروژه‌های جدیدی را شروع کنید، استان‌های محروم‌تر و استان‌های غنی، غنی‌تر می‌شوند و این همان عدم نفع است که باید در نظر بگیریم که مثال آن این می‌شود فردی می تواند مغازه‌ای داشته باشد که نه خود از آن استفاده کند و نه آن را اجاره دهد بنابراین اگر ما بتوانیم با استفاده از منابع مختلف و خاص که فراتر از بودجه دولت است این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم خدمت بزرگی انجام داده‌ایم.

بهداشت اولی‌تر از درمان است

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت شبکه‌ای که در کشور به صورت مویرگی از خانه های بهداشت در روستاها، شهرها و استان‌ها وجود دارد حداکثر استفاده را بکنیم بنابراین باید قدر این شبکه را بدانیم ما اگر در حوزه بهداشت موفق نباشیم قطعاً در حوزه درمان نیز موفق نخواهیم بود. از سوی دیگر پزشک خانواده از دیگر مواردی است که باید به طور جدی پیگیری شود چرا که باورم این است بهداشت اولی‌تر از درمان است و تا زمانی که پزشک خانواده راه‌اندازی نشده و افراد تحت پوشش پزشکی مشخص نباشند کما اینکه در دنیا هر بیماری به یک پزشک مشخص مراجعه می‌کند، نمی توانیم بهداشت را بیمه کنیم ضمن اینکه لازم است در این زمینه یک لیستی تهیه شده و بر اساس آن پزشکان موفق تشویق و ناموفق جریمه شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد افزایش طول عمر افراد در گرو ورود به مباحث بهداشتی در زندگی شهری و روستایی است که به دلیل رعایت بهداشت محقق می‌شود و این موضوعی است که دولت‌ها شعار آن را دادند اما عمل نکردند بنابراین باورم این است که این امر نیز در دوره فعالیت آقای عین‌اللهی شدنی است ضمن اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با آن موافق است.

نیکزاد یادآور شد: ما در مجلس تکلیف خود را در خصوص تصویب قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری انجام دادیم و آن را در اختیار قرار دادیم اما در شرایط کنونی بزرگان و سیاست‌گذاران باید در این زمینه تصمیم بگیرند که یا در مدت کوتاهی کشوری پیر را تجربه کنیم که استکبار جهانی نیز به دنبال آن است چرا که نتوانسته ما را شکست دهد، بنابراین از طریق نرم‌افزاری که پیری جمعیت نیز یکی از آنها است ورود پیدا می‌کند یا این مشکل را حل کنیم که امکان‌پذیر است چرا که دولت برای آن عدد خوبی در لایحه بودجه گذاشت و مجلس نیز آن را مصوب کرد بنابراین از اینکه وزیر بهداشت در این رابطه عزم راسخ دارد خوشحالیم چرا که در گذشته برنامه‌ریزی برای جوانی جمعیت صورت نگرفته بود.

وی تأکید کرد: اگر ما در کشور ۱۸ میلیارد دلار تحت عنوان یارانه به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم روشن است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه می دهیم و از لحاظ بودجه هر کسی این کاروان را راهوری کند نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که بودجه کشور از درآمد حاصل از فروش نفت، مالیات و فروش دارو تأمین می‌شود و این در حالی است که از هزار و ۳۹۴ هزار میلیارد که به بودجه تخصیص داده شده، هزار و ۱۲۲ هزار میلیارد در قالب حقوق و دستمزد به عائله‌های تحت پوشش شما پرداخت می‌شود اما همچنان از شما ناراضی هستند چرا که قدرت خرید ندارند بنابراین لازم است در این زمینه اصلاحات توأم با همراهی و اطلاع‌رسانی به مردم صورت گیرد از سوی دیگر راه آسان‌تر این است که همچون گذشته ۱۲۳ هزار میلیارد به یارانه نان اختصاص داده شود و کیسه‌های آرد به بهای ۳۳۶ هزار تومان به نانوا تحویل داده شده که تا ۸۰۰ هزار تومان قابل فروش است یعنی اگر نانوایان نان مطلوب ارائه ندهند، اگر آن را آزاد بفروشند بهتر است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر بهداشت برای رفع التهاب ایجاد شده به مدت ۳ روز در حوزه دارو افزود: یارانه دارو و گندم قطع نمی‌شود اما به مرور زمان باید منابع این بخش را به درستی اصلاح کنیم.

همچنین دکتر نیکزاد در پایان این مراسم از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت نیز رونمایی کرد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=13942

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.