• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

درمان افسردگی از طریق داروها چگونه است؟

  • کد خبر : 13632
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
درمان افسردگی از طریق داروها چگونه است؟
بیش از حدود ۷۰سال، این باور در میان مردم رایج بوده است که کمبود سروتونین در بدن می‌تواند به افسردگی افراد منجر شود؛ با این حال هنوز هیچ گواه محکمی برای تایید این فرضیه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، «سروتونین» یا «هیدروکسی تریپتامین» نوعی انتقال دهنده عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک به شمار می‌رود که در میان افکار عمومی به عنوان جاری‌کننده احساس خوب شناخته شده است.

بسیاری از متخصصان، کمبود این ماده در بدن را به عنوان عامل اصلی افسردگی در میان مردم معرفی کرده‌اند؛ این در حالی است که هیچ مصداق عینی برای اثبات این استدلال وجود ندارد. اگرچه داروهای تحریک عصب می‌تواند در کاهش حس افسردگی انسان‌ها بسیار اثربخش باشد؛ اما آگاهی از خطرات ناشی از مصرف این داروها، می‌تواند افراد را به یافتن روش‌های جایگزین برای حل بحران افسردگی خود سوق دهد.

گزارش‌ها حاکی است که در سال‌های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۳ درصد مردم آمریکا به مصرف داروهای ضدافسردگی اعتیاد داشتند و پس از آن نیز، نرخ افرادی که برای درمان وضعیت روانی خود به متخصصان روان‌شناسی مراجعه کرده‌اند، رو به افزایش بوده است. متخصصان روان‌شناسی، افسردگی را نتیجه نبود تعادل شیمیایی کافی در مغز دانسته‌اند و به همین دلیل، داروهایی حاوی موادی مانند سروتونین را برای بیماران مبتلا به افسردگی خود تجویز کرده‌اند. ازآن‌جاکه این داروها نتیجه مثبت عینی بسیاری از خود به جا گذاشته و به ایجاد حس شادی در میان بیماران منجر شده است، متخصصان بر استدلال خود مبنی بر نقش کمبود سروتونین در افسردگی افراد، پافشاری کرده‌اند.

باور نقش کمبود سروتونین در مغز و شیوع افسردگی در میان مردم با قطعیت اثبات نشده است؛ با این حال دلایل مختلفی وجود دارد که درستی آن را تأیید می‌کند و مصرف روزافزون داروهای حاوی این ماده را در میان مردم در پی دارد.

نقش کمبود سروتونین در افسردگی
امروزه مردم در بسیاری از نقاط دنیا از اینکه به افسردگی مبتلا باشند، احساس شرم می‌کنند؛ چراکه در میان جوامع آن‌ها، افسردگی نوعی ضعف به شمار می‌رود. اینکه کمبود سروتونین در مغز می‌تواند عامل اصلی افسردگی در میان افراد باشد، از جنبه‌های مختلفی مزایای بسیاری در پی دارد. به عنوان مثال، افرادی که به این فرضیه باور دارند، کمتر آن را یک ضعف تلقی می‌کنند و برای وضعیت روانی خود از سوی دیگران مورد سرزنش قرار نمی‌گیرند. در واقع، این افراد می‌دانند که افسردگی آن‌ها بر اثر کمبود یک ماده در مغز اتفاق افتاده است و در نتیجه، تنها از طریق مصرف داروهایی برای بالا بردن سطح آن ماده، می‌توانند وضعیت خود را بهبود ببخشند.

از سوی دیگر، مصرف دارو می‌تواند حس ضعف را در میان افراد افسرده به حداقل برساند، با این حال او را از یافتن علت اصلی افسردگی خود و تلاش برای حل آن دور می‌کند، ضمن اینکه به کاهش توجه متخصصان روان‌شناسی به یافتن علت اصلی افسردگی منجر می‌شود.

درمان افسردگی از طریق داروهای حاوی سروتونین راحت است
بشر اغلب مایل است به شیوه‌های بسیار راحت، بحران‌های پیش روی خود را از میان بردارد؛ به ویژه زمانی که از نظر روانی در وضعیت ناخوشایندی به سر می‌برد، ساده‌ترین روش را برای حل مشکل خود برمی‌گزیند. نامتعادل بودن وضعیت شیمیایی مغز، سریع‌ترین شیوه درمان برای این افراد محسوب می‌شود که بدون تجزیه و تحلیل احتمالات دیگر، مستقیم به سراغ آن می‌روند. این افراد و حتی متخصصان آن‌ها نیز بر این باور هستند که افسردگی نیز نوعی بیماری است که می‌تواند به راحتی و با مصرف داروهای حاوی سروتونین درمان شود.

جنبه تبلیغاتی مصرف سروتونین
خرید داروهای حاوی سروتونین از نظر اقتصادی نیز به ترویج مصرف آن‌ها در میان مردم منجر شده است. درواقع، کمپین‌های بسیاری در سراسر جهان از طریق بازاریابی این داروها کسب درآمد می‌کنند و به اغراق درمورد اثرات آن میان بیماران می‌پردازند. در نتیجه، حتی افرادی نیز که به ندرت حس افسردگی را در خود تجربه می‌کنند، به خرید و مصرف این داروها ترغیب می‌شوند و حتی تلقین اثربخشی آن‌ها، تقویت باور نقش کمبود سروتونین را در میان آنان به دنبال دارد.

در این راستا، دولت‌ها می‌توانند به افزایش آگاهی مردم از مصرف داروها بپردازند و میزان اثربخشی آن‌ها را در کاهش حس افسردگی تشریح کنند تا مردم، کمتر به مصرف آن‌ها روی آورند؛ چراکه این داروها، اعتیاد به مصرف آن‌ها را در پی دارد و می‌تواند باقی عمر افراد را به طور ناخوشایندی تحت تأثیر قرار دهد؛ ضمن اینکه اثرات نامطلوب آن، جامعه را نیز به حال خود رها نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=13632

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.