• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

قرص کرونا مجوز گرفت

  • کد خبر : 1310
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
قرص کرونا مجوز گرفت
سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز استفاده اضطراری را برای قرص کرونای فایزر صادر کرده است. این درمان ضد ویروسی کووید یک ترکیب سه گانه از قرص‌های نیرماترولویر و ریتوناویر است که بیماران باید دو بار در روز مصرف ‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر،  از این پس به جز واکسن های کرونا، امکان دسترسی به درمان کووید-۱۹ به شکل قرص برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به موارد خفیف این بیماری در دسترس خواهد بود.
آزمایش‌های بالینی روی این روش درمانی جدید نشان داد که قرص موسوم به Paxlovid تعداد بیماران مبتلا به کووید را که بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده  یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند تا ۸۸ درصد کاهش داده است. مطالعات انجام شده حاکی از این واقعیت است که در مقایسه با بیمارانی که دارونما مصرف می‌کردند، تنها ۰.۸ درصد از افرادی که قرص Paxlovid دریافت کرده بودند، نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته یا به دلیل عفونت ناشی از کرونا فوت کردند. این آمار در بین افراد دریافت کننده دارونما، ۶ درصد گزارش شده است.

دکتر پاتریشیا کاواتزونی (Patrizia Cavazzoni) مدیر مرکز داروی سازمان غذا و داروی ایالات متحده در این رابطه می گوید: امروز مجوز اولین داروی کرونا صادر شد که به شکل قرصی است که به صورت خوراکی مصرف می شود. این یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با این بیماری همه گیر جهانی به شمار می رود.
مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا خاطرنشان می کنند که قرص Paxlovid فقط با نسخه در دسترس بوده و بیماران نباید آن را سرخود مصرف کنند. آنها همچنین توصیه می کنند که درمان با این دارو باید ظرف پنج روز پس از شروع علائم یا پس از دریافت آزمایش مثبت کووید شروع شود. اتحادیه اروپا نیز استفاده از این دارو را برای درمان موارد خفیف تا متوسط ویروس کرونا در میان همه بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال که وزن عادی داشته باشند تائید کرد.

Paxlovid دقیقا چیست؟

Paxlovidیک درمان پنج روزه برای کووید است که شامل دو قرص نیرماترولویر (nirmatrelvir)و یک قرص ریتوناویر (ritonavir) است. بیمار این ترکیب را دو بار در روز مصرف می کند و هر نسخه در مجموع شامل ۳۰ قرص می شود.

نیرماترولویر از آلوده کردن سلول ها و تکثیر بیشتر ویروس توسط پروتئین SARS-CoV-2 جلوگیری می کند. ریتوناویر نیز از تجزیه سریع نیرماترولویر در بدن جلوگیری کرده و به آن اجازه می دهد در هنگام مبارزه با ویروس کرونا در غلظت بالایی باقی بماند. به گزارش سیناپرس، مقامات بهداشتی امریکا می گویند که مجوز اضطراری آنها برای این دارو صرفاً برای نسخه های پنج روزه است و اجازه استفاده طولانی تر را نمی دهد. آنها اضافه می کنند که Paxlovid برای استفاده به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در طول بیماری همه گیر نیست و افراد سالم نباید دارو را مصرف کنند.
پژوهشگران هشدار می دهد که بیمارانی که Paxlovid مصرف می کنند ممکن است تعدادی از عوارض جانبی از جمله از دست دادن حس چشایی، اسهال، فشار خون بالا و دردهای عضلانی را تجربه کنند. محققان اضافه می کنند که ریتوناویر می تواند بروز باعث آسیب های کبدی نیز شود، بنابراین بیمارانی که سابقه بیماری کبدی یا التهاب کبدی دارند باید با احتیاط کامل و زیر نظر پزشک از این دارو مصرف کنند. به طور کلی Paxlovid برای افراد مبتلا به بیماری شدید کلیوی یا کبدی توصیه نمی شود.

 

پایان پیام

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1310
  • منبع : سیناپرس

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.