• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

دلالی و پورسانت در برخی آزمایشگاه های پزشکی

  • کد خبر : 12757
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
دلالی و پورسانت در برخی آزمایشگاه های پزشکی
عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، به تشریح وضعیت آزمایشگاه های تشخیص پزشکی در کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمدعلی برومند، روز سه شنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۱، در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با اشاره به جایگاه آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت کشور، گفت: آزمایشگاه یک مؤسسه اقتصادی است که ایجاد اشتغال می‌کند و طیف وسیعی از ارائه خدمت را انجام می‌دهد.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ افزود: آزمایشگاه‌ها در تشخیص بیماری‌ها ۷۰ درصد نقش دارد، اما متأسفانه به نقش نیروی انسانی در آزمایشگاه کمتر توجه می‌شود.

برومند ادامه داد: نیروهای آزمایشگاهی دچار رخوت شده اند، چون می‌بینند که نقش آنها در نظام سلامت دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، گفت: متأسفانه آزمایشگاه در نقطه آخر زنجیره سلامت قرار دارد و همین موضوع کار آزمایشگاه‌ها را سخت‌تر کرده است.

برومند افزود: به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، خیلی از آزمایشگاه‌ها دچار کارهای سطحی و روزمرگی شده اند. در حالی که کارهای تشخیصی خیلی مهمی وجود دارد که می‌بایست در آزمایشگاه‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت وضعیت آزمایشگاه‌ها بهتر شده بود که حالا آن خدمات مغفول مانده است.

برومند گفت: در شرایط کنونی با کمبود لوله نمونه گیری مواجه شده ایم و کیفیت و استاندارد این لوله‌ها پایین آمده است.

وی افزود: از بیمار نمونه می‌گیریم اما به دلیل کیفیت پایین لوله‌ها، نتیجه آزمایش دچار خطا می‌شود.

برومند گفت: تست‌های تیروئید، یکی از آزمایش‌های مهم است که به دلیل کیت‌هایی که کیفیت آنها پایین آمده است، دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: به طور کلی کیت‌های وارداتی و تولید داخل، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

برومند گفت: اشکالی که وجود دارد، این است که به خاطر محدودیت‌ها، سراغ روش‌های قدیمی آزمایشگاهی رفته ایم. در صورتی که می‌بایست از روش‌های جدید استفاده کرد.

وی افزود: در آزمایشگاه به تکنولوژی وابسته ایم و این خطرناک است که سراغ روش‌های قدیمی آزمایشگاهی برویم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه در تأمین کیت‌های تخصصی برای تشخیص انواع بیماری‌ها، دچار محدودیت هستیم.

وی افزود: استفاده از روش دستی برای تشخیص عفونت‌های خونی، مورد دیگری از چالش‌های حوزه آزمایشگاه‌ها است.

برومند ادامه داد: در پاندمی کرونا به آزمایشگاه‌ها ظلم شد. زیرا، از آزمایشگاه‌ها خواسته شد تست‌های کمتری انجام دهند. در حالی که فقط ۳ تا ۵ هزینه‌های سلامت برای آزمایشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی به تأسیس آزمایشگاه توسط افراد غیر متخصص اشاره کرد و گفت: الان شرایط به صورتی است که مجبور به تعطیلی آزمایشگاه می‌شوند، و اگر قرار باشد دوام بیاورند، به سمت پورسانت و دلالی می‌روند. به طوری که بارها گفتیم که استارت آپ ها در حوزه آزمایشگاه خطرناک است.

برومند ادامه داد: انجام تست در منزل، یکی از کارهایی است که بعد از شروع پاندمی کرونا در کشور شاهد آن هستیم و این موضوع به کیفیت خدمات آزمایشگاهی آسیب زده است.

وی افزود: حیطه کار استارت آپ ها در حوزه آزمایشگاه باید مشخص شود، زیرا ادامه فعالیت آنها به این شکل، به آزمایشگاه‌ها صدمه می‌زند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: انتقال نمونه از منزل به آزمایشگاه، دچار مشکل است و با ابهاماتی مواجه است. زیرا، فردی که برای انجام آزمایش به منزل می‌رود، باید صلاحیت فنی داشته باشد.

وی تاکید کرد: انجام تست در منزل، در صورتی که با شرایط استاندارد انجام شود، قابل قبول است و ما مخالف آن نیستیم‌. اما به این شکل که انجام می‌شود، متأسفانه مشکل ساز شده است.

برومند افزود: یکی از سازمان‌های بیمه‌ای از طریق یک شرکت واسطه، آزمایشگاه‌ها را مجبور می‌کند زیر قیمت تعرفه با بیمه‌ها قرارداد ببندند و اسم آن را خرید راهبردی خدمت نام نهاده اند.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید که تخفیف‌ها، کیفیت آزمایش‌ها را دچار آسیب خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12757

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.