• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

نظر مراجع تقلید درباره کودک همسری چیست؟

  • کد خبر : 12456
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
نظر مراجع تقلید درباره کودک همسری چیست؟
تاخیر در ازدواج دختران از منظر فقه و سیره معصومان و علما جایز نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، ازدواج هم مانند هر مرحله دیگر از زندگی زمانی مناسب دارد که بی توجهی به آن دیر یا زود گریبان یک جامعه را می‌گیرد، اما همان‌طور که دیرکرد در این امر و و رسیدن دختران مجرد به سنین بالا توصیه نمی‌شود، ازدواج پیش از موعد و در دوران کودکی و ناقصی عقل و بلوغ نیز از نظر آیات و مراجع عظام تقلید نفی شده است.

در هفته‌ای که گذشت برخی رسانه‌های فارسی زبان غربی آمار اغراق شده‌ای از ازدواج و بارداری در کشور را مطرح کردند. شاخص‌های متعددی برای متاهل شدن دختران در سنین کم وجود دارد که فقر مالی و فرهنگی و پایبندی به رسوم قدیمی و غلط از مهم‌ترین آن ها به حساب می‌آیند. با وجود پررنگ بودن این شاخص‌ها در برخی از استان‌های پر جمعیت کشور، بر خلاف آن چه رسانه‌های معاند به تبلیغ آن می پردازند ازدواج در سنین کودکان از منظر بسیاری از علمای تراز اول شیعه و مراجع تقلید امری است که وجهی ندارد و باید از آن حذر کرد. برخی از علما در فتوای‌شان حتی شرایط روحی این کودکان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند و اجبار کودکان به ازدواج را امری نادرست دانسته و از جامعه بانوان خواسته‌اند در مقابل این نوع تعدیات بایستند. در ادامه نظر صریح تعدادی از مراجع عظام تقلید درباره ازدواج و بارداری در سنین کم را مرور می‌کنیم.

*** آیت الله خامنه‌ای

وا داشتن کودکان کم سن و سال به ازدواج حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست. قانون باید با این امر مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این تعدیات ایستادگی کنند.

*** آیت‌الله مکارم شیرازی

برای ازدواج تنها بلوغ جسمی کافی است. بلوغ عقلی باید جایگزین بلوغ جسمی شود. (ایشان همچنین به تغییر در شرایط اجتماه و فرهنگ و رسوم اشاره کرده اند و فرمودند: « از زمانی که مادربزرگ های ما در سن ۹ سالگی ازدواج می‌کردند مدت‌ها گذشته و شرایط تغییر کرده است.»

*** آیت‌الله صافی گلپایگانی

به طور کلی اختیار ازدواج با خود دختر و ولی شرعی اوست. الزام افراد به ازدواج در سنین کم و خاص فی نفسه وجاهت شرعی ندارد. والله العام.

*** آیت‌الله نوری همدانی

اگر دختر «بالغه» و «رشیده» باشد با اجازه پدرش می‌تواند ازدواج کند.

 *** آیت‌الله علوی گرگانی

اگر چه در دستورات دینی، تاخیر در ازدواج دختران نهی شده است و زود ازدواج کردن پسندیده است، لکن اگر ازدواج دختران در سنین نزدیک به بلوغ موجب ایجاد عوارض اجتماعی شده و ضرر آن از نفع آن بیشتر باشد منع حکومتی به عنوان حکم حکومتی شارع مانعی ندارد. گرچه ازدواج در سنین پایین با اجازه خود دختر و والدین ایشان باطل نیست.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12456

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.