• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

روزه‌ داری مانع اهدای خون می‌شود؟

  • کد خبر : 12289
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
روزه‌ داری مانع اهدای خون می‌شود؟
مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با تاکید بر اینکه اهدای خون منافاتی با روزه داری ندارد گفت: اهداکنندگان مستمر خون در زمان روزه‌داری می‌توانند خون اهدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، نذر خون عملی شایسته است که در بین ایرانیان جایگاهی ویژه دارد و می تواند کمک شایانی برای افراد نیازمند به خون باشد.

در همین راستا محمدرضا مهدی‌زاده مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه نذر خون چندسالی است در ادبیات سازمان انتقال خون وارد شده گفت: مردم در روزهای خاصی از سال مثل ماه مبارک رمضان، جهت ادای نذر خود، خون اهدا میکنند.

اهدای خون خود را به شب‌های قدر موکول و محدود نکنیم

وی از مردم خواست اهدای خون را به شب‌های قدر موکول و محدود نکنند.

مهدی‌زاده با تقدیر از هموطنانی که خون خود را طی روزهای ماه مبارک رمضان اهدا کرده‌اند گفت: برخی هموطنان عمل شایسته اهدای خون به نیازمندان را به شب‌های قدر موکول نکردند و طی روزهای گذشته به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و نذر خود را ادا کردند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: برخی از مردم به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) خون خود را نذر و برای اهدای آن به پایگاه های انتقال خون مراجعه می‌کنند. اگر هموطنی نتوانست به دلیل تجمع در پایگاه‌ها خون اهدا کند می‌تواند در ایام باقیمانده ماه مبارک رمضان به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کند. ساعات کاری همکاران ما در پایگاه‌های انتقال خون و آدرس این پایگاه‌ها در سایت انتقال خون استان تهران موجود است.

۴ مرکز ثابت انتقال خون تا ساعت ۲۴ فعال هستند

وی در پاسخ به اینکه برای اهدای خون چه نکاتی را باید در ماه رمضان و در هنگام روزه داری رعایت کرد؟ گفت: اهدای خون هیچ منافاتی با روزه‌داری ندارد. چهار مرکز در مناطق ۴، ۵، ۲۰ و مرکز اداره کل سازمان انتقال خون در خیابان وصال شیرازی تا ساعت ۲۴ فعال هستند.
اهداکنندگان مستمر خون در زمان روزه‌داری می‌توانند خون اهدا کنند

مهدی‌زاده تاکید کرد: اگر فردی اهداکننده مستمر خون باشد حتی در ساعات روزه‌داری هم می‌تواند خون اهدا کند اما اگر فردی برای بار اول خون اهدا می‌کند می‌تواند با صرف افطاری مختصر به همراه مایعات کافی، خون خود را اهدا کند.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای مردم در فرآیند انتقال خون پیش نمی‌آید. در غربالگری و گفتگوی کارشناسان با اهداکنندگان خون، اولویت ، سلامت اهداکننده خون است و اگر اهدای خون برای داوطلب اهداء مشکلی به همراه داشته باشد، وی از دادن خون منع می‌شود.

پلاکت خون افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند برای بیماران استفاده نمی‌شود

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران در پاسخ به اینکه آیا افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند هم می توانند خون بدهند؟ گفت: ما اجازه نداریم از اهداکننده خون بخواهیم مصرف قرص آسپرین خود را قطع کند چون ممکن است مصرف این قرص با توصیه پزشک انجام شده باشد. افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند باید به پزشک انتقال خون اطلاع دهند .ما از خون آنها فرآورده پلاکتی تهیه نمی‌کنیم.

مهدی زاده تاکید کرد: ضمن اینکه اگر فردی بتواند به توصیه پزشک قرص آسپرین خود را برای ۳ روز قطع کند می‌تواند به راحتی و بدون نگرانی خون بدهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12289

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.