• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
دکتر فیروزمنش در گفت و گو با تسریر عنوان کرد :

زمان؛ معدن طلا است /حواس پرتی عواقب زندگی مدرن

  • کد خبر : 1216
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
زمان؛ معدن طلا است /حواس پرتی عواقب زندگی مدرن
یک روانشناس بالینی با بیان اینکه زمان؛ معدن طلا است، گفت: زندگی مدرن امروزی علت بسیاری از حواس پرتی ها و عدم تمرکز انسان است.

ابوالفضل فیروزمنش در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تسریر گفت: زندگی مدرن امروزی علت بسیاری از حواس پرتی ها و عدم تمرکز انسان است؛ بنابراین باعث می شود بسیار راحت در اثر فعالیت های بی اهمیت زمان خود را از دست دهیم. دیدن برنامه های تلویزیونی که محتوای مفیدی ندارند، ساعت ها حرف زدن و استفاده از تلفن همراه، فکر کردن به چیزهای بیهوده و صرف وقت و انرژی برای انجام کارهای غیر ضروری و غیر مفید چه تأثیری بر زندگی شما خواهد داشت و آیا شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند؟

این دکتر روانشناس ادامه داد: شما برای اینکه به آنچه از زندگی می خواهید برسید، نیاز به زمان دارید. اگر برای رسیدن به آرزوهای خود منتظر زمان طلایی و وقت اضافه بمانید، بازی زندگی را باخته اید. از طریق مدیریت زمان به طور مناسب، می‌توانید زمان طلایی برای رسیدن به آرزوهایتان را خلق کنید نه اینکه منتظر آن بمانید. با برنامه‌ریزی دقیق زمان بیشتری برای انجام کارها در اختیار خواهید داشت.

وی ادامه داد: مدیریت زمان به شما کمک می‌کند میزان زیادی از انرژی عاطفی و ذهنی خود را صرف آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند یا می‌گویند، نکنید، از حواس پرتی ها دوری کنید و از مسیر مستقیم اهداف خود خارج نشوید. هنگامی که بر زمان خود کنترل مؤثری داشته باشید، می‌توانید بیشتر بیاموزید و تجارب بیشتری به‌دقت آورید. به عنوان مثال دانشجویانی که کنترل مناسبی بر زمان خود دارند، زودتر فارغ‌التحصیل می شوند، زودتر وارد بازار کار می شوند و با استفاده از این مهارت، فرصت بیشتری برای تجربه و آموختن چیزهای مختلف در کار خود خواهند داشت.

وی با بیان اینکه از مهم ترین راه های دست یابی به نظم، تقسیم وقت است، افزود: تنظیم وقت افزون بر آن که باعث پدید آمدن نظم است، سبب میشود انسان از اوقات فراغت نیز به خوبی بهره مند گردد و برای همه اوقات خود برنامه ریزی کند و از فرصت ها بهره جوید و این در حالی که برای تنظیم زمان خود در آغاز باید بدانید که وقتتان صرف چه فعالیت هایی می شود.

وی ادامه داد: برای این کار می توانید دفترچه ای تهیه کرده و به مدت یک هفته فعالیت های روزانۀ خود را در آن یادداشت کنید و از همین رو با مرور این دفترچه می توانید فعالیت های ضروری، فعالیت های غیر ضروری و فعالیت هایی که باعث اتلاف وقتتان می شوند را از هم تشخیص داده و با حذف فعالیت های نامطلوب زمان بیشتری را به فعالیت های سودمند و مفید اختصاص دهید. به علاوه سعی کنید هیچ گاه کارهایتان را تا آخرین فرصت اعلام شده به تعویق نیندازید.

وی در ادامه با تشریح راهکارهای مدریت زمان به شرح ذیل خاطرنشان کرد:
شروع از کجا و چگونه؟
‏گام اول)
مدیریت زمان خود را با ایده‌ال‌گرایی آغاز کنید. تصور کنید هیچ محدودیتی برای تحقق خواسته‌هایتان و آنچه می‌خواهید باشید، داشته باشید و انجام دهید، وجود ندارد. تصور کنید که زمان‌ و پول لازم، همه دوستان و رابطه‌ها و تحصیلات و تجارب لازم برای تحقق اهداف تعیین شده را در اختیار دارید. فرض کنید می‌توانید چوبی جادویی را تکان داده و در هر چهار حوزه کلیدی زندگی، کاملا موفق شوید. اگر زندگی شما در این حوزه‌ها از هر نظر کامل بود، چه شکلی داشت؟
۱. درآمد: می‌خواهید امسال، سال آینده و پنج سال دیگر درآمد شما چقدر باشد؟
۲. خانواده: دوست دارید سبک زندگی خود و خانواده‌تان چگونه باشد؟
۳. سلامتی: اگر از هر نظر سالم باشید، چه فرقی با امروزتان دارید؟
۴. ارزش خالص: مایلید در طول زندگی کاری خود چه مقدار پول پس‌انداز کنید؟
بعد از پاسخ به سوالات بالا دورنما و رسالت زندگی خود را یافته اید و بعد از آن به هدف گذاری باید بپردازید.

گام دوم)
دست به قلم شوید. همین الان و در کمتر از ۳۰ ثانیه سه هدف مهم زندگی خود را بنویسید. سریعا این کار را انجام دهید. نحوه عکس‌العمل شما به این «روش سریع نوشتن فهرست سه هدف»، تصویر دقیقی از خواسته‌های شما در زندگی به دست می‌دهد.
گام سوم)
دقیق تر شوید. باید اهدافتان را بر مبنای رسالتی که درگام اول برای خود متصور هستید با جزئیات بیشتری بنویسید. آن‌ها باید واضح، مشخص، با جزئیات دقیق و قابل اندازه‌گیری باشند. باید اهدافتان را طوری بنویسید، انگار اولویت آن‌ها را مشخص کرده‌اید تا کارخانه‌ای با شرایط عالی آن‌ها را بسازد. در هر مورد، توضیحات شفاف و جزئی ارائه کنید. تنها ۳ درصد افراد بالغ، اهداف خود را می‌نویسند و سایرین برای آن‌ ۳ درصد کار می‌کنند.

ذهن ناخودآگاه شما از مهلت‌ها به عنوان «سیستم فشار» برای هدایت خودآگاه و ناخودآگاه شما برای دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده استفاده می‌کند. اگر هدفتان بزرگ است، ریز‌مهلت‌هایی تعیین کنید. اگر می‌خواهید به استقلال مالی دست یابید، می‌توانید هدفی ۱۰ تا ۲۰ ساله برای خود در نظر بگیرید و سپس هر سال، آن‌ را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید، به این ترتیب می‌فهمید که سالانه چه مقدار پول برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اختیار دارید. اگر به دلایلی در موعد مقرر به اهداف خود نرسیدید، مهلت جدیدی برای خود تعیین کنید. هیچ هدف غیرمنطقی وجود ندارد، این مهلت‌ها هستند که غیرمنطقی هستند.
گام چهارم)
روی نگرش خود کار کنید. چرا قبل از این به اهداف خود نرسیده‌اید؟ تئوری محدودیت‌ها می‌گوید:‌ همیشه عامل محدودکننده یا محدودیتی وجود دارد که سرعت دست‌یابی به اهداف را تعیین می‌کند. محدودیت شما چیست؟
قانون ۲۰/۸۰ در مورد محدودیت‌ها صدق می‌کند. ۸۰ درصد دلایلی که شما را از دست‌یابی به اهدافتان باز می‌دارد، درون خودتان است و عبارتند از کمبود مهارت‌ها، کیفیت یا دانش. تنها ۲۰ درصد دلایلی که شما را از دست‌یابی به اهدافتان باز می‌دارد، در محیط خارج است. همیشه از خودتان شروع کنید.
گام پنجم)
دانش و مهارت‌هایی که برای دست‌یابی به اهدافتان نیاز دارید را مشخص کنید. مخصوصا مهارت‌هایی که برای قرار گرفتن در میان ۱۰ نفر برتر حوزه کاری خود لازم دارید را مشخص کنید. ضعیف‌ترین مهارت کلیدی شما، بیشترین درآمد و موفقیت را برایتان به‌همراه دارد. با کار کردن بر مهارتی که بیشتر از سایر مهارت‌ها باعث عقب‌ افتادن شما شده است، پیشرفت بیشتری خواهید داشت. کدام مهارت در صورت بهتر شدن، بیشترین کمک را در دست‌یابی به مهم‌ترین هدف به شما خواهد کرد؟ این مهارت هر چه هست، آن را بنویسید، برنامه‌ای طراحی کنید و هر روز روی آن کار کنید.
گام ششم)
برای رسیدن به اهداف تعیین شده برنامه ریزی کنید. فهرست خود را از ابتدای شروع کار تا دست‌یابی به هدف، در قالب مجموعه ای از گام‌ها سازماندهی کنید.
پیشاپیش برای هر روز،‌ هفته و ماه برنامه‌ریزی کنید.
در ابتدای هر ماه برای آن ماه برنامه‌ریزی کنید.
آخر هر هفته برای هفته بعد برنامه‌ریزی کنید.
هر روز عصر برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید.
هرچه در برنامه‌ریزی فعالیت‌‌ها دقیق‌تر و جزئی‌نگر‌تر باشید، کارهای بیشتری را در زمان کمتری به انجام می‌رسانید. قانون این است که هر یک دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌شود، باعث صرفه‌جویی ۱۰ دقیقه‌ای در فعالیت‌های اجرایی می‌شود. بدین معنی که با برنامه‌ریزی پیشاپیش روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، ۱۰۰۰ درصد بازگشت سرمایه زمانی دارید.
با استفاده از قانون ۲۰/۸۰، اولویت های فهرست خود را مشخص کنید. این سوال را از خود بپرسید: «اگر فقط بتوانم یکی از کارهای این فهرست را انجام دهم، کدام فعالیت از همه مهم‌تر است؟» پاسخ این سوال هرچه هست، عدد «۱» را کنار آن بنویسید. سپس از خود بپرسید:‌ «اگر بتوانم یک کار دیگر از این فهرست را هم انجام دهم، کدام مورد بیشترین ارزش صرف زمان را دارد؟» سپس عدد «۲» را کنار آن فعالیت بنویسید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که ۷ فعالیت مهم به‌ترتیب اولویت مشخص شده باشد. سوال دیگری که می‌توانید از خود بپرسید این است که: «اگر بتوانم تمام طول روز فقط یک کار را انجام دهم، کدام فعالیت بیشترین ارزش را برای من و اهدافم دارد؟»
گام هفتم)
تمرکز عمیق لازمه رسیدن به موفقیت است. وقتی مهم‌ترین وظیفه خود را مشخص کردید، صرفا بر همان وظیفه تمرکز کنید تا آن را ۱۰۰ درصد به انجام برسانید. توانایی شما برای انتخاب مهم‌ترین وظیفه و کار روی آن بدون انحراف یا حواس‌پرتی، کیفیت و کمیت خروجی و بهره‌وری را دو یا سه برابر می‌کند. انجام یک کار در زمان واحد، یکی از قدرتمندترین تکنیک‌های مدیریت در همه دوران‌هاست و بدین معنی است که وقتی کاری را آغاز می‌کنید، از هر نوع حواس‌پرتی اجتناب کرده و آنقدر به آن کار می‌پردازید تا کار تمام شود. وقتی به انجام کامل کارها عادت کردید، دو، سه و حتی پنج برابر سایر افراد درآمد کسب می‌کنید.

پیشنهاد آخر: وقتی از زمانتان به درستی استفاده می کنید، حجم بیشتری از کارها را می توانید انجام دهید و کیفیت کارهایتان ارتقا می یابد. از سطح بالای عزت نفس و مناعت طبع بهره خواهید برد. استفاده از روش های مدیریت زمان، تاثیر مثبتی روی شخصیت و روابط شما دارد، کیفیت زندگی تان بیشتر بر اساس کیفیت مدیریت زمان تعیین می شود، هر چه در مدیریت و برنامه ریزی دقایق و ساعات روز که بلوک های زندگی تان را تشکیل می دهند، موثر تر و بهتر عمل کنید، بیشتر خود را دوست داشته و به خود احترام خواهید گذاشت و تمام جنبه های زندگی درونی و بیرونی شما بهبود خواهند یافت. لذا اگر در مدیریت زمان زندگی خود دچار مشکلاتی هستید، می توانید از مشاوره و روانشناسی فردی برای تنظیم سبک زندگی خود استفاده کنید. حرفه ای زندگی کنید و یادتان باشد خوب زندگی کردن آموختنی است.

 

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1216

ثبت دیدگاه

  1. آقای دکتر ممنون از این متن کاربردی تون راهنمایی های شما همیشه مفید و موثر هست.

  2. لطفا وبینارهاتون رو بیشتر کنین ممنون

  3. آقای دکتر بسیار پرانرژی علمی و مثبت اندیش هستید به امید همایش های پربار شما در کل دنیا????

  4. دکتر فیروزمنش یک روانشناس زبردست و علمی هستند که من جواب گرفتم ازشون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.