• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

تاثیر بیماری لثه بر بیماری‌های روانی و قلبی

  • کد خبر : 1196
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۸:۰۳
تاثیر بیماری لثه بر بیماری‌های روانی و قلبی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در صورت داشتن سابقه بیماری لثه، خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های روانی و بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، به نقل از ساینس دیلی، محققان این مطالعه را روی پرونده‌های بیماران لثه شامل ۶۴,۳۷۹ بیمار انجام دادند که سابقه بیماری پریودنتال از جمله ژنژیویت و پریودنتیت داشتند. از این تعداد ۶۰,۹۹۵ نفر مبتلا به التهاب لثه و ۳۳۸۴ نفر مبتلا به پریودنتیت بودند. سوابق این بیماران با ۲۵۱,۱۶۱ بیمار که سابقه بیماری پریودنتال نداشتند مقایسه شد.

محققان داده‌ها را بررسی کردند تا مشخص کنند چه تعداد از بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال و بدون بیماری پریودنتال، به بیماری قلبی عروقی (مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی، زوال عقل عروقی)، اختلالات قلبی متابولیک (مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲)، مشکلات خودایمنی (به عنوان مثال آرتروز، دیابت نوع ۱، پسوریازیس)، و بیماری‌های روانی (مانند افسردگی و اضطراب) در طول میانیگن حدود سه سال مبتلا شدند.

تیم تحقیق دریافتند بیمارانی که سابقه بیماری پریودنتال در شروع مطالعه داشتند، به احتمال زیاد به یک بیماری دیگر در طول ۳ سال تشخیص داده می‌شوند.

نتایج این مطالعه نشان داد در بیماران دارای سابقه بیماری پریودنتال در شروع مطالعه، افزایش خطر ابتلاء به بیماری روانی ۳۷ درصد بود، در حالی که خطر ابتلاء به بیماری خودایمنی ۳۳ درصد افزایش یافت. خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی ۱۸ درصد و خطر ابتلاء به یک اختلال متابولیک قلبی تا ۷ درصد افزایش یافت.

دکتر «جوت سینگ چاندان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بیرمنگام انگلیس، گفت: «سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، تاکنون، اطلاعات زیادی در مورد ارتباط سلامت دهان و دندان و بسیاری از بیماری‌های مزمن، به ویژه بیماری‌های روانی شناخته نشده است. بنابراین، ما یکی از بزرگترین مطالعات اپیدمیولوژیک در نوع خود را انجام دادیم.»

وی در ادامه افزود: «ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد بیماری پریودنتال با افزایش خطر ابتلاء به این بیماری‌های مزمن مرتبط است.»

محققان تاکید می‌کنند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید نسبت به علائم اولیه بیماری لثه و اینکه چگونه می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت افراد داشته باشد، هوشیار باشند.

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=1196

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.