• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

قانون نسخه الکترونیک سلامت در چه وضعی است؟

  • کد خبر : 11761
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
قانون نسخه الکترونیک سلامت در چه وضعی است؟
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در اجرای قانون نسخه الکترونیک سلامت حاصل شده است، گفت: استفاده از فناوری و گذر از شرایط سنتی به روش الکترونیکی یا دیجیتال شدن ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر مهدی رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه یک سیما درباره پیشرفت روند اجرای قانون نسخه الکترونیک سلامت افزود: در چندین برنامه توسعه کشور روی این موضوع تأکید شده است، آخرین برنامه توسعه کشور که برنامه ششم بود، از سال ۱۳۹۶ تأکید شد که وزارت بهداشت موظف بود برنامه توسعه نظام سلامت الکترونیک را پیش ببرد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ در قانون بودجه، سه ماه ابتدای سال را به وزارت بهداشت فرصت دادند که بعد از سپری شدن آن سه ماه سازمان‌های بیمه گر متولی شدند سامانه‌های خودشان را به عنوان سامانه‌های نسخه الکترونیک در کشور با مصوبه شورای عالی اجرای فناوری اطلاعات بکارگیری کنند.

آقای رضایی گفت: این یک نقطه عطفی بود و شاید یک نقطه اختلافی که برخی‌ها تصور می‌کنند سازمان‌های بیمه گر به صورت خودسرانه و بدون اشراف وزارت بهداشت سامانه‌های نسخه الکترونیک را در کشور توسعه دادند که این کاملاً قانونی بوده است و از سال ۹۹ به عهده سازمان بیمه گر گذاشته شد که زیر نظر کارگروه سلامت شورای اجرای فناوری ریاست جمهوری کار‌ها توسط سازمان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی پیش رفت و نتایجی که الآن حاصل شد نتایج آن بود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: طبق قانون می‌بایستی این کار با حضور هماهنگ و هم زمان تمامی دستگاه‌های مسئول پیش می‌رفت و اشکالات و معضلاتی که الآن ما با آن مواجه هستیم به نظر خود ما ناشی از ورود نکردن همزمان دستگاه‌های مسئولی است که می‌بایستی با هم و همزمان وارد این عرصه می‌شدند.

وی افزود: الآن موفقیت‌های خوبی حاصل شده است و به این نتیجه رسیدیم که استفاده از فناوری و گذر از شرایط سنتی به روش الکترونیکی یا دیجیتال شدن یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کسب و کار حوزه سلامت است.

آقای رضایی تصریح کرد: دومین دستاورد مهمی که الآن حاصل شده این است که تا قبل از اجرای نسخه الکترونیک هیچ شبکه ارتباطی منسجمی بین اجزای مختلف اعم از مشتری یا گیرنده خدمت، ارائه دهنده خدمت، خریدار خدمت و متولی وجود نداشت این شبکه ارتباطی الآن شکل گرفته و این شبکه هر چند ایراداتی به آن وارد است، ولی نقطه قوتی برای آغاز کار‌های خیلی بزرگ است که می‌تواند در عرصه سلامت شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در سه ماه اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگی که در حوزه فناوری هستند، پیشنهاد دادند وارد این عرصه شوند و در سطح کلان این باور را پیدا کردند که حوزه سلامت می‌خواهد وارد عرصه الکترونیک و دیجیتال شود مثلاً شرکت همراه اول به ما پیشنهاد داد که می‌خواهد وارد عرصه اپراتوری حوزه سلامت شود یا ده‌ها شرکت دیگر، بنابراین یک فرصتی برای توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در حوزه سلامت فراهم شد و این‌ها دستاورد‌هایی است که در همین مدت بسیار کوتاه برای حوزه سلامت الکترونیک حاصل شد و می‌توانیم گام‌های بعدی را روی این دستاورد‌هایی که اهمیت بسزایی دارد استوار کنیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11761
  • منبع : صدا و سیما

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.