• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

کاهش عارضه پوستی ویتیلیگو با ساخت محصولی سلولی

  • کد خبر : 11516
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
کاهش عارضه پوستی ویتیلیگو با ساخت محصولی سلولی
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت محصولی سلولی شد که برای درمان بیماری پوستی ویتیلیگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمد حسین زیرک ساز مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد با بیان این‌که ریکالرسل یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است، گفت: محصول ریکالرسل به‌صورت سوسپانسیون سلولی است و روش استفاده آن تزریق داخل اپیدرمال در لکه‌های حاصل از بیماری ویتیلیگو یا لک‌ و پیس است.

وی افزود: ویتیلیگو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه از بین بروند یا تولید ملانین را متوقف کنند، از آنجا که مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، این محصول به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، کمک می‌کند، نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک‌وپیس کاملاً بی‌خطر و بسیار رضایت‌بخش بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد ادامه داد: این محصول یک فرآورده‌ سلولی است که حاصل جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت در شرایط استریل بوده و ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد، ‌این محصول حاوی سلول‌های زنده کراتینوسیت و ملانوسیت کشت نشده‌ مشتق از لایه اپیدرم پوست خود بیمار است، ‌سلول‌های کراتینوسیت قابلیت تحریک رنگ‌دانه سازی داشته و سلول‌های ملانوسیت قادر به تولید ملانین هستند.

زیرک ساز همچنین گفت: برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست کم ضخامت از ناحیه نشیمن‌گاه بیمار گرفته شده و سپس جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با استفاده از روش‌های آنزیمی انجام می شود و سلول‌ها ۲۴ ساعت بعد از نمونه‌برداری در نواحی تعیین شده پیوند می‌شوند.

وی یادآور شد:‌ دانش فنی این محصول به طور کامل بومی است و مشابه خارجی قابل قیاسی ندارد. این محصول از سال ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسیده است و در حال حاضر در این شرکت ۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

ستاد توسعه فناوری نانو به نقل از مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد اعلام کرد: از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت می‌توان به مزستروسل که برای درمان آرتروز زانو است اشاره کرد، آرتروز شایع‌ترین بیماری التهاب مفاصل است که بیش از نیمی از جمعیت بالای ۶۰ سال را درگیر کرده است، سلول درمانی بی‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی محسوب می‌شود، ‌ رنیودرم سل برای چین‌وچروک صورت و بانک سلولی وارتو سل نیز از محصولات دیگر این شرکت هستند.

زیرک ساز با یادآوری اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همیشه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است، تصریح کرد: در افزایش تعامل با شرکت‌ها می‌توان این حمایت‌ها سفارشی‌سازی، هدفمند و بهره‌ورتر شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11516
  • منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.