• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

آموزش‌ های بهداشتی به تغییرات رویکردی نیاز دارد

  • کد خبر : 11492
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
آموزش‌ های بهداشتی به تغییرات رویکردی نیاز دارد
مدیر کل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، شیوه های مداخله ای در حوزه بهداشت همچون ارایه آموزش ها و واکسیناسیون را فرد محور خواند و گفت: در این زمینه باید تغییرات رویکردی اعمال شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کوروش اعتماد در مراسم گرامیداشت هفته جهانی بهداشت که در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه برگزار شد، با ارایه تاریخچه ساماندهی خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه در کشور، افزود: با تعریف بسته مراقبت های اولیه توسط سازمان جهانی بهداشت و اجرای طرح های مربوط در کشور، نتایج ارزنده ای در زمینه ای کاهش مرگ و میر نوزادان و زنان باردار و کنترل سل و پنومونی حاصل شد.

وی  ادامه داد: به دنبال گذار شیوع بیماری‌ها از واگیردار به غیرواگیر، بروز تغییراتی در سطوح اقتصادی و اجتماعی جامعه و تغییرات در عوامل خطر بیماری ها نیاز به تقویت زیرساخت های بهداشتی در کشور حس شد. اقداماتی نیز صورت گرفت که همچنان نیاز به سیاست گذاری و برنامه ریزی های متقن در این زمینه وجود دارد.

اعتماد با تاکید بر اینکه تاکنون شیوه‌های مداخله ای در حوزه بهداشت همچون ارایه آموزش‌ها و واکسیناسیون مبتنی بر فرد بوده است، تصریح کرد: به نظر می رسد تغییرات رویکردی باید بر شیوه های آموزشی اعمال شود. جامعه هدف آموزش باید جامعه ای اختصاصی باشد.

مدیر کل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: مداخلات حوزه بهداشت درکنترل برخی عوامل خطر، از جمله مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم و نداشتن فعالیت فیزیکی آنچنان که باید اثربخش نبوده است که به توجه بیشتر مسئولان به این حوزه در نظام سلامت نیاز دارد.

وی در باره وضعیت شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور، اظهار داشت: بر اساس گزارش ها ۸۰ درصد مرگ و میرها و ۷۵ درصد بار بیماری های با بیماری های غیرواگیر مرتبط است که از این تعداد ۴۶ درصد مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، ۱۶ درصد سرطان ها، هشت درصد دیابت و بیش از پنج درصد بیماری های مزمن تنفسی است.

اعتماد از راه اندازی قرارگاه تقویت نظام شبکه بهداشتی به دستور وزیر بهداشت خبر داد و گفت: در این قرارگاه وضعیت ساختار بهداشت و نیروی انسانی در این حوزه بررسی و برای تقویت آن برنامه ریزی می شود.

وی  دستاوردهای عظیم حوزه سلامت همچون افزایش امید به زندگی را مرهون تلاش های نیروهای بهداشت کشور دانست و گفت: نتایج و اثرات این زحمات پس از گذشت سال ها قابل مشاهده خواهد بود. باید از ظرفیت های موجود در حوزه بهداشت نظام سلامت با همگرایی و همکاری های بین بخشی بهره گرفت.

۲ میلیارد نفر در جهان، در معرض خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی

اکبر اسلامی رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم با اشاره به شعار هفته جهانی بهداشت تحت عنوان «سیاره ما، سلامتی ما»، تصریح کرد: سلامت جوامع به عنوان محور توسعه پایدار در گرو سلامت کره زمین است و مسائل زیست محیطی باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تغییرات اقلیمی از قبیل افزایش دما، سیلاب و خشکسالی در جهان ۲ میلیارد نفر را در معرض خطر قرار داده است.

 اسلامی با اشاره به اینکه آب سالم، غذای سالم و هوای سالم محورهای مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت عنوان شده است، افزود: بالغ بر۸۰۰ هزار مورد مرگ در سال به علت بیماری اسهال ناشی از آب آلوده گزارش شده است. همچنین آلودگی هوا بر اساس برآورد جهانی بار بیماری ها، رتبه اول ریسک فاکتورهای زیست محیطی معرفی می شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به امر پیشگیری، بهداشت محیط و احصای شاخص های توسعه پایدار، راهبرد اصلی بهبود این وضعیت است. از سوی دیگر همه گیری پاندمی کرونا نیازهای بهداشتی را بیش از پیش نمایان کرده است. امید است به کمک رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون از این همه گیری عبور کنیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11492

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.