• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

معدوم سازی ۸ تن مواد غذایی فاسد

  • کد خبر : 11423
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
معدوم سازی ۸ تن مواد غذایی فاسد
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام ۲۴ هزار و ۷۴۱ بازدید توسط بازرسان بهداشت محیط در طرح بسیج سلامت نوروزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محمدرضا سهرابی گفت: اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ توسط کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه یافت.

به گفته وی، در قالب این برنامه تشدید نظارت‌های بهداشتی و کنترل عوامل محیطی به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا و کنترل اپیدمی بیماری‌های روده‌ای عفونی در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در مدت اجرای طرح مذکور به طور میانگین روزانه ۶۳ اکیپ بازرسی با حضور ۱۱۱ کارشناس بهداشت محیط به نظارت و بازدیدهای بهداشتی در مناطق تحت پوشش دانشگاه پرداختند.

وی از انجام ۲۴ هزار و ۷۴۱ بازدید بهداشتی توسط بازرسان بهداشت محیط در طرح بسیج نوروزی امسال خبر داد و افزود: در این طرح ۱۲۷ متخلف از قوانین بهداشتی به مراجع قضائی معرفی و ۵۸ واحد صنفی متخلف نیز تعطیل و پلمب شد.

سهرابی یادآور شد: ۹۲۲ بازرسی مشترک در تعطیلات نوروز با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و نیروی انتظامی انجام شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در نوروز امسال کارشناسان بهداشت محیط مناطق تحت پوشش دانشگاه را به طور مداوم رصد کردند و ۱۷ هزار و ۴۷۱ بازدید از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، ۵ هزار و ۸۳۲ بازدید از اماکن عمومی و یک هزار و ۵۱ بازدید از اماکن بین راهی و محل‌های اسکان مسافران انجام دادند.

وی به انجام ۶ هزار و۸۰۲ مورد سنجش عوامل محیطی نظیر یدسنجی، شورِ سنجی،تست روغن مصرفی،سنجش pH و کنترل درجه حرارت با دستگاه‌های پرتابل و نمونه‌برداری از مواد غذایی مشکوک به آلودگی در بازدیدهای مذکور اشاره کرد.

به گفته سهرابی، در این بازدیدها ۸ هزار و ۶۱۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف توقیف و معدوم شد.

وی، رصد سلامت آب شرب و آب استخرهای شنا توسط بازرسان دانشگاه را از دیگر اقدامات کارشناسان در این طرح عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا ۲۸۱ بازرسی، ۳ هزار و ۷۲۳ مورد کلرسنجی و ۳۱۳ مورد نمونه برداری میکروبی از سامانه‌ها و شبکه‌های آبرسانی در نوروز ۱۴۰۱ انجام شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در این برنامه کارشناسان سلامت کار دانشگاه نیز یک هزار و ۲۳۸ بازدید انجام دادند که در ۹۶ مورد با متخلفان اقدام قانونی صورت گرفت.

وی افزود: همچنین ضمن کنترل مسائل ایمنی در پمپ بنزین‌ها، پاساژها، بانک‌ها و پایانه‌های مسافربری، نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن مورد ارزیابی قرار گرفت.

سهرابی تاکید کرد: علاوه بر اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی، سایر بخش‌های حوزه بهداشت نیز در نوروز فعال بودند و ارائه سایر خدمات بهداشتی و درمانی حوزه بهداشت تداوم داشت.

به گفته وی، در مراکز بهداشت با حضور پزشکان، مراقبان سلامت و کارشناسان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به گروه‌های هدف شامل مادران باردار، کودکان، میانسالان و سالمندان صورت گرفت.

سهرابی به انجام یک هزار و ۵۲۱ تست PCR و دو هزار و ۵۹ تست سریع برای تشخیص قطعی بیماری کووید در نوروز اشاره کرد که علاوه بر ارائه خدمات مراقبتی و درمانی به بیماران مشکوک یا مبتلا به کووید توسط مراکز بهداشتی تابعه دانشگاه صورت گرفت.

وی از تزریق بیش از ۳۵ هزار دوز واکسن کووید در نوروز خبر داد و گفت: در تعطیلات نوروز حدود ۸۰ پایگاه تجمیعی، مرکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت فعالیت داشتند و با تأمین سبد متنوع واکسیناسیون ۳۵ هزار و ۲۶۵ دوز واکسن برای مراجعان تزریق شد.

سهرابی با اشاره به موارد جدید حیوان گزیدگی گفت: بیش از ۵۰۰ مورد جدید حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی تابعه دانشگاه مراجعه کردند که تحت مراقبت‌های لازم قرار گرفتند.

به گفته وی، همچنین به یک هزار و ۳۲۳ نفر واکسن هاری تزریق شد که این تعداد شامل موارد جدید و تکمیل دوره واکسیناسیون افرادی که قبلاً دچار حیوان گزیدگی شده بودند می‌شد.

سهرابی از انجام یک هزار و ۷۲۱ مورد غربالگری نوزادان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد که منجر به شناسایی حدود ۱۰۰ نوزاد مشکوک به بیماری‌هایی نظیر کم کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و بیماری‌های متابولیک ارثی شد که به منظور دریافت مراقبت‌های لازم به سطح تخصصی ارجاع شدند.

وی در ادامه گفت: در ایام نوروز دو هزار و ۲۲۹ مورد شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ یا از طریق سایر کانال‌های ارتباطی ثبت و گزارش شده بود که تمامی موارد توسط کارشناسان معاونت بهداشتی مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از زحمات گروه‌های داوطلب نظیر داوطلبان هلال احمر، داوطلبان سلامت و دانشجویان پزشکی در راستای آموزش و اطلاع رسانی در تعطیلات نوروز تقدیر کرد.

وی با اشاره به گستره جغرافیایی وسیع تحت پوشش دانشگاه و وجود محورهای مواصلاتی اصلی و افزایش سفرهای نوروزی گفت: در تمامی شبکه‌ها و مراکز بهداشتی به منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مسافران علاوه بر نصب بنر و بیلبورد، غرفه‌های سلامت نوروزی برپا شده بود و ضمن ارائه خدمات بهداشتی بیش از ۱۶ هزار پمفلت و کتابچه آموزشی توزیع شد.

سهرابی افزود: نیروهای داوطلب و کارشناسان بهداشتی در تورهای گردشگری، کاروان‌های راهیان نور و یا ورودی شهرها به شکل حضوری یا در قالب گروه‌های مجازی به ارائه مطالب آموزشی مبنی بر رعایت آداب سفر و پروتکل‌های بهداشتی پرداختند.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی ریاست دانشگاه در ایام نوروز از مراکز بهداشت و واکسیناسیون خاطرنشان کرد: در ایام نوروز ۱۱۴ بازدید در سطح ستاد معاونت بهداشتی انجام گرفت و روند ارائه خدمات مورد بررسی قرار گرفت.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تشدید نظارت‌های بهداشتی همچنان ادامه دارد و همکاران این حوزه کماکان در راستای تأمین و ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش دانشگاه تلاش می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11423

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.