• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

شستن تخم مرغ و ضدعفونی کردن آن چگونه و چه زمانی؟

  • کد خبر : 11410
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
شستن تخم مرغ و ضدعفونی کردن آن چگونه و چه زمانی؟
یکی از مواد غذایی که در شستن و نشستن آن بحث زیاد است تخم مرغ است. اما آیا شستن تخم مرغ درست است؟ برای ضدعفونی کردن تخم مرغ بخصوص در شرایطی که الان با آن مواجهیم باید چیکار کنیم؟ در ادامه راهکارهایی را برای نگهداری تمیز و سالم تخم مرغ خواهم گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، اصلی‎‌ترین باکتری که ممکن است روی پوسته تخم مرغ باشد و ایجاد مسمومیت غذایی می‌کند، سالمونلا است.

بیرونی‌ترین لایه تخم، پوشش آهکی است که پر از حفره‌های ریز است که میکروب‌ها و مواد ریز می‌توانند از آن عبور کنند. اما در زیر پوشش آهکیتخم مرغ یک لایه غشایی خیلی نازک به شکل پرده وجود دارد که در واقع محافظ زرده و سفیده تخم مرغ از مواد خارجی از جمله میکروب‌هاست.

این لایه با شستن تخم مرغ از بین می‌رود و تخم مرغ مستعد آلوده شدن می‌شود.

اما اگر داخل تخم مرغ میکروب رفته باشد، اگر تخم مرغ را خوب بپزید هیچ جای نگرانی نیست. چون تمام میکروب‌ها با پخت کامل تخم مرغ ازبین می‌روند.

بنابراین بهتر است در شرایط مانند الان که ممکن است پوست تخم مرغ به ویروس کرونا آلوده باشد، یا اگر تخم مرغ را در قسمت جاتخم مرغی یخچال نگهداری می‌کنید و پوسته تخم مرغ با یخچال درتماس است، بهتر است جهت جلوگیری از آلوده شدن یخچال و مواد غذایی داخل آن، قبل از قرار دادن تخم مرغ در یخچال آن را بشویید:

برای شستن تخم مرغ به روش زیر عمل کنید:

هیچ وقت از آب سرد استفاده نکنید. اگر دمای آب که برای شستن تخم مرغ استفاده می‌کنید از دمای تخم مرغ سرد‌تر باشد، موجب می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌ها خیلی سریع به داخل تخم مرغ کشیده شوند. چون بین داخل تخم مرغ که گرم است و بیرون که آب سرد است خلاء ایجاد می شود و موجب کشیده شدن میکروب ها به داخل می‌شود. برای شستن تخم مرغ از آب ۲۰ درجه به بالا استفاده کنید.

تخم مرغ‌ها را در ظرف آب قرار ندهید. چون غوطه ور کردن آن‌ها در آب احتمال اینکه میکروب وارد تخم مرغ شود، بیشتر می‌شود.آن ها یکی یکی مستقیم زیر جریان آب گرم بگیرید.
با کمی مایع ظرف شویی آن‌ها را بشویید، (در شرایط عادی که ویروس کرونا وجود ندارد، مایع ظرف شویی دلخواه است.)
روی یک پارچه نخی پهن کنید و آن‌ها را سریع خشک کنید.
و سریع در داخل یخچال قرار دهید.

اما اگر تخم مرغ را شستید، حتماً باید خوب پخته یا سرخ شود و نباید از تخم مرغ عسلی استفاده کنید.

اما در شرایط عادی راه دوم برای نگهداری تخم مرغ این است که آن را نشویید بلکه:

بعد از خرید، تخم مرغ‌ها را در یک ظرف دردار قرار دهید، در ظرف را ببنید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

ظرف دردار باعث می‌شود که اگر روی سطح تخم مرغ میکروب وجود داشته باشد، به دیگر مواد داخل یخچال سرایت نکند. بعلاوه قرار دادن تخم مرغ داخل یخچال از رشد و سرایت میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

به همین منظور نباید تخم مرغ نشسته را روی درِیخچال قرار دهید. چون درِیخچال بر اثر باز و بسته کردن آن تغییرات دمایی زیاد می بیند و موجب رشد بیشتر میکروب‌ها می‌شود.

 هر موقع به تخم مرغ نیاز داشتید، بدون اینکه آن را روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید، داخل یک ظرف بگذارید،  تخم مرغ‌ها را یکجا داخل یک کاسه بشکنید و استفاده کنید.

یا حتی می‌توانید زمانی که نیاز به تخم مرغ داشتید، آن را از ظرف دردار خارج کنید، تخم مرغ را با آب گرم خوب بشویید و سریع استفاده کنید.

توجه: تخم مرغ شسته را همیشه باید خیلی زودتر از تخم مرغ‌های نشسته مصرف شود. اگر قصد شستشویی تخم مرغ را دارید، بهتر است تعداد کم تهیه کنید که سریع مصرف شوند. مثلاً تنها برای مصرف یک هفته خود تخم مرغ تهیه کنید.

نتیجه: در شرایط عادی بهتر است تخم مرغ را نشویید و در عوض در یک ظرف دردار در یخچال نگهداری کنید که هم غشای داخلی تخم مرغ از بین نرود و تخم مرغ سالم‌تر باشد، هم تاریخ انقضای آن بیشتر باشد. اما در شرایط الان که ویروس کرونا وجود دارد، بهتر است تخم مرغ‌ها را با آب گرم و کمی مایع ظرف شویی به روشی که گفتم بشویید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11410

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.