• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

کشمکش حقوقی بر سر فیلم «قهرمان» ادامه دارد

  • کد خبر : 11055
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
کشمکش حقوقی بر سر فیلم «قهرمان» ادامه دارد
نشریات و رسانه‌های سینمایی معروف و انگلیسی زبان در واکنش به صدور قرار جلب به دادرسی علیه اصغر فرهادی با استناد به منابع مختلف نوشتند: حکم دادگاه علیه فرهادی نهایی نیست و روند رسیدگی به پرونده نقض حقوق مولف در ساخت فیلم «قهرمان» همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در آستانه اکران فیلم سینمایی قهرمان در سال ۱۴۰۰ بود که زمزمه‌هایی درباره سرقتی بودن این اثر در محافل هنری به گوش رسید. ماجرا از آن جا شروع شد که آزاده مسیح زاده، از شاگردان کارگاه اصغر فرهادی در موسسه کارنامه، مدعی شد این کارگردان ایده فیلم مستند او را سرقت کرده و قهرمان چیزی نیست جز یک نسخه کپی شده از اثر مستند دو سر برد، دو سر باخت از این هنرجو.

فرهادی در واکنش به این ادعا از مسیح‌زاده شکایت کرد و مسیح‌زاده نیز در مقابل علیه فرهادی دادخواست دعوی سرقت ادبی داد.

مسیح زاده در این باره گفته بود: ده ها ساعت فیلم، صدای ضبط شده، شهات شهود و مطلعین، ده ها صفحه استدلال مبنی بر تناقضات اظهارات آقای فرهادی، وکیل و شهود ایشان با هم و فیلم و صداهای تغییر اظهارات هر کدام از افراد نامبرده با اظهارات قبلی شان در جریان دادرسی، و در نهایت بازبینی هر دو فیلم توسط بازپرس و علم و تشخیص ایشان از جمله مستندات و دلایلی بوده اند که مبنای صدور قرار دادسرا بوده است. متن قرار صادره که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ توسط بازپرس تنظیم گردیده و پس از تایید سرپرست دادسرا به طرفین در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ابلاغ گردیده، هیجده صفحه بوده است.

این مستندساز دیروز سه شنبه، ۱۶ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح وضعیت شکایت خود از فرهادی اظهار داشت: دادسرا پس از رسیدگی مفصل و بررسی مستندات متعدد من در شکایت سرقت هنری علیه اصغر فرهادی و تایید آن‌ها، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی علیه آقای فرهادی در این پرونده کرد.

تهیه‌کننده «قهرمان» پشت فرهادی درآمد

در جدیدترین واکنش‌ها به این کشمکش حقوقی، تهیه کننده فیلم قهرمان گفت هیچ حکم قطعی و الزام آور قانونی در مورد این پرونده وجود ندارد و قرار است در این باره تحقیقات مقدماتی انجام شود.

الکساندر ماله-گی در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرد تاکید کرد باور دارد فرهادی در این پرونده پیروز خواهد شد.

در بخشی از بیانیه رئیس شرکت فیلمسازی و پخش ممنتو چنین آمده است: قهرمان هشتمین همکاری من با اصغر فرهادی به عنوان توزیع کننده و چهارمین فیلمم با او به عنوان تهیه کننده است. ما با هم دو جایزه اسکار برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و جوایز بسیاری از جشنواره فیلم کن از جمله جایزه بزرگ این جشنواره را برای فیلم قهرمان برده‌ایم. من به اصغر (فرهادی) اعتماد کامل دارم و او را یکی از بااستعدادترین و خلاق ترین کارگردانان جهان می‌دانم.

رسانه‌های انگلیسی زبان بازتاب دادند

ماجرای صدور قرار جلب به دادرسی علیه فرهادی در رسانه‌های برجسته انگلیسی زبان نیز واکنش‌های گسترده‌ای داشت. نشریه آمریکایی هالیوود ریپورتر که اولین بار این خبر را بازتاب داد، به اشتباه مدعی شد فرهادی توسط دادگاه برای سرقت هنری از آزاده مسیح زاده مجرم شناخته شده است.

این نشریه چندی بعد خبر خود را اصلاح کرد و نوشت: دادگاهی در تهران مدارکی پیدا کرده است که نشان می‌دهد فرهادی حق مالکیت معنوی مستند دو سر برد، دو سر باخت مسیح زاده را پایمال و از برخی عناصر این فیلم بدون این که حق و حقوق سازنده را پرداخت کند در فیلم خود استفاده کرده است. حالا این پرونده به رویت قاضی دوم خواهد رسید و فرهادی می‌تواند در دادگاه تجدیدنظر به حکم آن اعتراض کند.

پایگاه اطلاع رسانی ددلاین نیز در این مورد به پست اینستاگرامی کاوه راد، وکیل فرهادی، استناد کرد و نوشت که حکم دادگاه در این باره هنوز نهایی نشده است. در بخشی از این پست با اشاره به صدور قرار جلب به دادرسی علیه فرهادی آمده است: با توجه به آن که قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب می‌شود و در ادامه فرآیند رسیدگی، گرونده ابدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد، امید است در طول رسیدگی پرونده در مراحل بالاتر، با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصی اساتید و خبرگان حوزه حقوق مولف، قرار موصوف نیز نقض گردد.

پایگاه اطلاع رسانی ورایتی نیز با استناد به بیانیه تهیه کننده فیلم قهرمان به مستندات موجود پرداخت و درباره آخرین تحولات درباره پرونده نقض حق مولف در این فیلم نوشت: بازپرس پرونده درخواست مسیح زاده در خصوص سهیم شدن در درآمدهای داخلی و خارجی فیلم و شکایت زندانی سابق شیرازی درباره این که به حیثیت او لطمه وارد شده را رد کرده و در مورد پرونده اتهام نقض حقوق مولف توسط فرهادی را (بدون جلب نظر کارشناسان حوزه سینما و حقوق مولف) اقدام به صدور قرار ارجاع به دادرسی صادر کرده است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11055

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.