• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

روزه ممانعتی برای اهدای خون ایجاد نمی‌ کند

  • کد خبر : 11052
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
روزه ممانعتی برای اهدای خون ایجاد نمی‌ کند
مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان گفت: روزه داری ممانعتی برای اهدای خون نیست حتی اهداکنندگان مستمر و دارای تجربه اهدای خون می توانند با زبان روزه خون اهدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، رمضان ماه مبارک بندگی و نیایش فرصتی برای انجام کارهای نوعدوستانه از جمله مشارکت در امر اهدای خون برای تامین خون های مورد نیاز بیماران است، برخلاف تصور عامه مردم کارشناسان انتقال خون بیان می کنند که روزه داری ممانعتی برای اهدای خون ندارد.

برخی از روزه داران تصور می کنند که هنگام روزه داری نمی توانند خون اهدا کنند این در حالی است که کارشناسان انتقال خون گیلان با تاکید بر اینکه روزه داران هم می توانند با خیال راحت در امر اهدا خون مشارکت نمایند و جای نگرانی نیست، بنا به توصیه آنان، افراد با مصرف غذای سحری و نوشیدن آب از افطار تا سحر برای تامین آب مورد نیاز بدن می‌توانند خون بدهند.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز پنجشنبه با بیان اینکه روزه داران برای اهدای خون نیاز به مصرف غذای خاصی ندارند، افزود: روزه داران با صرف سحری و مصرف آب از افطار تا سحر برای تامین آب بدن می توانند برای اهدای خون در طول روز اقدام کنند.

وی بیان داشت: در ماه مبارک رمضان در تعدادی از پایگاه علاوه بر صبح بعد از افطار نیز آماده دریافت خون های اهدایی مردم هستیم

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان بیان داشت: اهداکنندگان نگران نباشند، پزشکان آموزش دیده در پایگاه های انتقال خون اهداکنندگان دارای شرایط اهدای خون را از بین داوطلبان  انتخاب می کنند.

بانوان گیلان برای اهدای خون مشارکت کنند 

وی با بیان ضرورت مشارکت بیشتر بانوان در گیلان برای اهدای خون اظهار داشت: چهار درصد از خون های اهدایی در این استان از سوی بانوان اهدا می شود بنابرابن نیاز به مشارکت بیشتر آنان برای اهدای خون است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اهمیت همکاری همه از جمله بانوان برای فرهنگ سازی اهدای خون افزود: افراد دارای بیماری و نداشتن شرایط اهدای خون می توانند در فرهنگ سازی کار نوعدوستانه اهدای خون مشارکت کنند.

مرکز خونگیری رشت (اداره کل انتقال خون گیلان) به مناسبت ماه مبارک رمضان از شنبه تا چهارشنبه هشت تا ۱۳:۳۰ و عصرها از ساعت ۱۸ تا ۲۳، پنجشنبه هشت تا ۱۳:۳۰ و عصرها ۱۸ تا ۲۲ و جمعه ۸:۳۰ تا ۱۳ و سامانه خونگیری مستقر در شهرداری رشت و اتوبوس ثابت خونگیری در میدان یخسازی رشت صبح ها ۸:۳۰ تا ۱۳  برای خونگیری آماده است.

 مرکز انتقال خون شهرستان لاهیجان شنبه تا چهارشنبه صبح ها هشت تا ١٣:٣٠ و عصر ها ١٩ تا ۲۳، پنج شنبه صبح ها هشت تا ١٣:٣٠ و عصر ها ۱۹ تا ۲۲ و سایر پایگاهها شامل انزلی ، آستارا، لنگرود، رودسر، تالش و فومن شنبه تا پنجشنبه ۷:۴۵ تا ۱۳:۱۵ آماده خونگیری است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال” ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11052

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.