• امروز : پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0

درخواست برای تکمیل واکسیناسیون سرخک کودکان

  • کد خبر : 11032
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
درخواست برای تکمیل واکسیناسیون سرخک کودکان
مدیرگروه تخصصی پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی از شهروندان خواست واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۵ سال خود را تکمیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، علی گل محمدی گفت: با توجه به افزایش بروز سرخک در کشور به دلیل شرایط این بیماری در کشور افغانستان از شهروندان ایرانی و اتباع دعوت می‌شود در صورتی که واکسیناسیون کودک زیر ۵ سالشان به هر دلیلی به تعویق افتاده است حتما برای تکمیل واکسیناسیون سرخک به مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سرخک، بیماری حاد ویروسی است و از طریق قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شود، افزود: میزان سرایت این بیماری به حدی است که اگر فرد مبتلا ۱۰ دقیقه در اتاق بسته‌ای باشد و فردی که ایمنی کافی ندارد، ۵ دقیقه بعد از خروج بیمار وارد همان اتاق شود، ممکن است به بیماری مبتلا شود.

علی گل محمدی تاکید کرد: دوره نهفتگی بیماری سرخک حدود ۲ هفته است و پس از این مدت، علائم بیماری با تب ظاهر می‌شود و با بی حالی و بی اشتهایی ادامه می‌یابد.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گفت: تب ناشی از سرخک می‌تواند، بیشتر شود تا جایی که به ۴۰ درجه هم برسد؛ بعد از یک دوره تب سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می‌شود که مهم‌ترین آن دانه‌های قرمز رنگی است که از صورت و گردن شروع و به پایین بدن منتشر می‌شوند.

علی گل محمدی با اشاره به دوره پنج روزه ظاهر شدن این دانه‌های قرمز رنگ روی بدن، تصریح کرد: دو تا سه روز اول که دانه‌ها ظاهر می‌شود، تب نیز هنوز ادامه دارد به همین دلیل علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند، تب و بثورات قرمز رنگ سطح پوست هستند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بیماری سرخک می‌تواند با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و قرمز شدن مخاط چشم هم همراه باشد و در موارد شدید منجر به مرگ هم شود.

به گفته علی گل محمدی در موارد همه گیری بیماری ممکن است بین یک تا پنج درصد مرگ در بیماران رخ دهد و افرادی که ضعف سیستم ایمنی و یا سوء تغذیه دارند، بیشتر به عوارض سرخک مبتلا می‌شوند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سرخک به درمان دارویی ویژه نیاز ندارد و پیشگیری از آن راحت است، افزود: سرخک واکسن موثری دارد که در کشور ما به شکل واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی ضد بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون است، استفاده می‌شود.

علی گل محمدی گفت: این واکسن در دو نوبت در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود. افرادی که در جریان یک همه گیری در معرض بالای ابتلا به بیماری سرخک باشند، ممکن است به عنوان دوز تکمیلی لازم باشد، واکسن دریافت کنند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: واکسیناسیون برای همه افراد شامل شهروندان ایرانی و اتباع خارجی رایگان است و همه کودکان باید دو نوبت واکسن سرخک را دریافت کرده باشند.

علی گل محمدی خاطرنشان کرد: پس اگر در هر سنی متوجه شدید واکسیناسیون فرزندتان کامل نیست، فارغ از ملیت خود به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مراجعه و واکسن کودک خود را به صورت رایگان تزریق کنید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=11032

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.