• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

واکسن فایزر تهدیدی برای از دست دادن شنوایی

  • کد خبر : 10899
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
واکسن فایزر تهدیدی برای از دست دادن شنوایی
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از تاریخ تزریق اولین واکسن تولیدی و تایید شده علیه کرونا یعنی واکسن فایزر حدود یک و نیم سال می‌گذرد. از این واکسن تاکنون حدود ۱۱ میلیارد دُز تزریق شده است و گزارش‌هایی از این عوارض بعد ۱۸ ماه از تزریق اولین واکسن در حال انتشار هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت:‌به نظر می‌رسد عوارض کوتاه مدت و دراز مدت واکسن‌های تزریق شده علیه کووید ۱۹ که تاییدیه فوری گرفته‌اند، کم کم خودنمایی می‌کنند.

وی ادامه داد: معمولا در شرایطی که جامعه بشری با پاندمی‌های حاد، پیشرونده و تهدید کننده مواجه می‌شود تلاش برای قطع زنجیره انتقال شدت و سرعت می‌گیرد و تولید و تزریق واکسن‌های علیه بیماری به عنوان یکی از موثرترین مداخلات قطع زنجیره انتقال در  اولویت قرار می‌گیرند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در این راستا با توجه به تقاضای بسیار فراوان واکسن، شرکت‌های تولید کننده درصدد تولید هر چه بیشتر و گرفتن تاییدیه مجامع مرجع بین‌المللی برای واکسن خود هستند.سوری بیان داشت:‌در حال که در شرایط متعارف فرآیند تایید یک محصول بیولوژیک معمولا چندین سال (یعنی ۱۰ تا ۱۵ سال) به طول می‌کشد، این فرایند به چند هفته و چند ماه تقلیل می‌یابد.وی ابراز کرد: در تاییدیه واکسن دو مولفه اساسی یعنی ایمنی و اثر بخشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایمنی واکسن در گروه عوارض جانبی مخرب احتمالی در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است و عموما ۵ تا شش فاز کارآزمایی بالینی برای این کار صورت می‌گیرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد:‌بدیهی است در شرایط اضطراری مانند پاندمی اخیر، امکان ارزیابی عوارض میان مدت و دراز مدت واکسن‌ها نیست و مجبوریم به همان عوارض احتمالی کوتاه مدت و حتی خیلی کوتاه مدت اکتفا کنیم.

سوری یادآور شد:‌از تاریخ تزریق اولین واکسن تولیدی و تایید شده علیه کرونا یعنی واکسن فایزر حدود یک و نیم سال می‌گذرد. از این واکسن تاکنون حدود ۱۱ میلیارد دُز تزریق شده است و به دلیل الزام به رصد عوارض احتمالی واکسن و گزارش آن به صورت علمی، گزارش‌هایی از این عوارض بعد ۱۸ ماه از تزریق اولین واکسن در حال انتشار هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت یکی از عوارض میان مدت تزریق این واکسن از دست رفتن شنوایی در تزریق شده‌هاست. تاکنون ۱۶۴ مورد از دست رفتن شنوایی و صدها مورد تیتنوس یا وزوز کردن گوش در افراد واکسینه شده گزارش شده است.میانگین سنی مبتلایان به این عوارض حدود ۴۷ سال و دو سوم مبتلایان مونث  بوده‌اند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:‌اگرچه این تعداد عارضه در مقایسه با حجم چند میلیاردی تزریق بسیار کم است و در مقابل انسانهایی که با تزریق واکسن جانشان نجات پیدا کرده اهمیت بسیار کمتری دارد، اما باید به نکات زیر در واکسیناسیون مردم کشورمان دقت و توجه ویژه داشته باشیم:

سوری تصریح کرد: گرچه واکسن یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا، شدت و مرگ ناشی از کووید ۱۹ است ولی اصرار به تزریق واکسن به همه گروه‌ها به ویژه کودکان احتیاط مضاعف می‌طلبد.

وی گفت: ارزیابی و گزارش مرتب عوارض تزریق واکسن وظیفه ذاتی وزارت بهداشت است که متاسفانه تا کنون انجام نشده و حتی داده‌های آن در اختیار محققان مرتبط قرار نگرفته است.

 استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت:‌واکسن‌های موجود کرونا در سبد واکسیناسیون کشور کمتر مورد مطالعه بین‌المللی قرار گرفته و می‌گیرند و قضاوت در فضای مبهم و تاریک از عوارض احتمالی واکسن‌ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به مردم به ویژه نسل آینده تحمیل کند.

سوری ابراز کرد: در تایید واکسن‌های جدید، با توجه به رفع شرایط اضطراری، دیگر نیاز نیست از مسیر فوری و اضطراری تبعیت کرد و کمیته‌های تایید واکسن باید در تایید واکسن‌های جدید تجدید نظر کنند و سخت گیری‌های معمول را اعمال کنند.

وی ادامه داد: وجود ناظر مستقل و بدون تعارض سازمانی و مالی برای ارزیابی عوارض واکسن‌ها ضروری است و شفاف سازی نتایج حق طبیعی مردم است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد:عوارض میان مدت و دراز مدت واکسن باید به دقت بررسی و رصد شوند تا با یافتن اطلاعات موثق، برنامه ریزی مناسب برای تشخیص و درمان سریع مبتلایان و پیشگیری از رخ داد آنها انجام شود.

سوری یادآور شد: مدیریت واکسیناسیون انبوه در شرایط اپیدمی، از تهیه، تولید، خرید، تزریق و انتخاب جمعیت واجد شرایط همین طور رصد عوارض نمی‌تواند تنها در چارچوب  وزارت بهداشت محدود باشد و با توجه به جنبه‌های مهم اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی آن باید تحت مدیریت و نظارت مستقیم ستاد ملی کرونا با عضویت وزارت بهداشت باشد.

وی بیان کرد: امیدوارم متولیان امر چون گذشته به این توصیه‌ها واکنش نشان دهند و با سکوت و بی توجهی موجب خسارت بیشتر به مردم نشوند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10899

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.