• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

تاسیس ۱۰۰ شرکت گردشگری سلامت مجوزدار در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 10858
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
تاسیس ۱۰۰ شرکت گردشگری سلامت مجوزدار در سال ۱۴۰۰
مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ورود ۲۴ هزار گردشگر سلامت در سال گذشته برای مشهد ۴۸ میلیون دلار درآمدزایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر داوود خوش‌شکن در خصوص میزان ورودی گردشگران سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۳۰۰ بیمار گردشگر خارجی در مشهد به صورت بستری و سرپایی پذیرش داشته‌ایم که نسبت به سال‌های گذشته کمی رشد داشته اما با توجه به پیک‌های پنجم و ششم کرونا که در ورود گردشگر خارجی محدودیت داشتیم، این آمار افت کرده است که با پایان محدودیت‌ها ورود گردشگران سلامت رشد بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: ورود گردشگران سلامت به مشهد نسبت به سال ۹۹ تقریبا ۴۰ و نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. اگر محدودیت‌های ورود گردشگر خارجی به ایران در پیک‌های پنجم و ششم وجود نداشت، ورود گردشگران سلامت به مشهد نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یافت. در سال ۱۴۰۰ اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های مراکز درمانی مشهد برای کشورهای هدف وضعیت بهتری داشت و پیشرفت کرد که همین موضوع در رشد ورود گردشگران سلامت بی‌تاثیر نبوده است.

مشهد باید سالانه ۴۰۰ میلیون دلار از گردشگری سلامت درآمد داشته باشد

خوش‌شکن در خصوص میزان درآمدزایی گردشگران سلامت برای مشهد خاطرنشان کرد: هر گردشگر سلامت به طور متوسط ۲۰۰۰ دلار برای ایران درآمدزایی می‌کند. درآمد ۴۸ میلیون دلاری مشهد در سال گذشته از محل جذب گردشگر سلامت با توجه به ظرفیت‌های این شهر ناچیز محسوب می‌شود. چشم‌انداز ما ورود ۲۰۰ هزار زائر و گردشگر سلامت به مشهد است که حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای مشهد درآمدزایی خواهد داشت. ظرفیت مشهد برای این حجم از زائر کاملا آماده است. ترکیه به اندازه ایران پزشک و بیمارستان ندارد و از ظرفیت‌های زیارتی برخوردار نیست اما درآمد گردشگری سلامت بیشتری نسبت ایران دارد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شفاف نبودن تعرفه‌ها یکی از معضلات درآمدزایی پایین گردشگری سلامت در ایران است. با توجه به اینکه تعرفه‌ها در ایران پایین‌تر از سایر کشورهاست اما نرخ خدمات درمانی در ایران شفاف و مشخص نیست. به عنوان مثال اگر از یک گردشگر خارجی تعرفه عمل قلب باز در ایران را سوال کنید، نرخ آن را نمی‌داند اما نرخ همین عمل در ترکیه کاملا مشخص است.

نبود اطلاع‌رسانی شفاف در تعرفه‌ها باعث رکود گردشگری سلامت در ایران شده است

وی اضافه کرد: همچنین نبود اطلاع‌رسانی شفاف از ظرفیت‌های موجود به جامعه هدف که شامل مردم عراق و افغانستان می‌شود، یکی دیگر از معضلات این صنعت در ایران است. فضای رسانه‌ای قالب کشورهای هدف را پیدا کرده‌ایم. رسانه قالب این کشورها فیس‌بوک است. ما ظرفیت‌ها را در قالب کلیپ در فیس‌بوک منتشر می‌کنیم تا عموم مردم این کشورها با آگاهی از ظرفیت‌های درمانی مشهد به این شهر سفر داشته باشند. همچنین به تمام مراکز گردشگری سلامت اعلام کرده‌ایم تعرفه‌ها را بر اساس دلار و به صورت شفاف اعلام کنند. نبود شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح باعث شده از همسایگان خود عقب بمانیم.

خوش‌شکن عنوان کرد: از مردم مشهد تقاضا داریم برخوردشان با زائر خارجی همانند برخورد ائمه معصوم(ع) اسلامی و انسانی باشد. اگر در بیمارستان‌ها با زائران خارجی به درستی رفتار شود و از آن‌ها سوءاستفاده نشود، همین موضوع بهترین مبلغ و مشوق برای ورود صدها گردشگر دیگر به ایران و مشهد خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد، در درازمدت سود این صنعت به جیب تمام مجاوران نیز خواهد رفت.

تاسیس ۱۰۰ شرکت گردشگری سلامت مجوزدار در سال ۱۴۰۰

وی در خصوص ساماندهی دلالان گردشگری سلامت در مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص وظیفه‌ای ندارد اما در کمیته گردشگری سلامت خراسان رضوی و تمام دستگاه‌های استان همفکری خوبی برای این منظور صورت گرفته تا شرکت‌های مجوزدار و رسمی تقویت شود. طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت گردشگر سلامت در مشهد تاسیس شده است. زمانی که تعداد شرکت‌های گردشگری سلامت مجاز افزایش یابد، تعداد دلالان نیز کاهش خواهد یافت و دست‌شان بسته خواهد شد.

خوش‌شکن یادآور شد: همچنین یکی دیگر از اقدامات کمیته گردشگری سلامت خراسان رضوی شناسنامه‌دار کردن دلالان است. این کمیته در نظر دارد تمام کسانی که در گردشگری سلامت به صورت دلال فعالیت دارند را شناسایی کرده و برای آنان مجوز صادر و ایشان را ساماندهی کند. وقتی این دلالان آموزش ندیده‌اند، برخورد غیرحرفه‌ای با گردشگران خارجی دارند که این موضوع علاوه بر ایجاد خسارت به گردشگری سلامت به فرهنگ جمهوری اسلامی و مشهد نیز صدمه وارد خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10858
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.