• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

داروی رایج دیابت موجب بروز نقایص مادرزادی می شود

  • کد خبر : 10712
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۵۷
داروی رایج دیابت موجب بروز نقایص مادرزادی می شود
یک مطالعه جدید بزرگ نشان می‌دهد نوزادانی که پدرشان داروی "متفورمین" برای درمان دیابت مصرف می‌کردند، ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی نقص‌های مادرزادی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از هلث دی نیوز، از میان بیش از ۱ میلیون نوزاد متولد شده در دانمارک، کمی بیش از ۳ درصد دارای نوعی نقص مادرزادی بودند. اما این میزان در میان نوزادانی که پدرشان در سه ماه قبل از بارداری از متفورمین استفاده کرده بود، تقریباً ۵ درصد بود.

بر اساس این گزارش، این دارو با خطر بالاتر نقایص مادرزادی دستگاه تناسلی، و همگی در نوزادان پسر، مرتبط بود.

کارشناسان تاکید کردند که این مطالعه ثابت نمی‌کند که متفورمین عامل آسیب زا است و مکانیسم شناخته شده‌ای برای توضیح این ارتباط وجود ندارد. و مردان نباید بر اساس یک مطالعه مصرف داروهای خود را متوقف کنند.

دکتر «مایکل آیزنبرگ»، محقق ارشد و استاد اورولوژی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، گفت: «ما می‌دانیم که متفورمین برای کنترل دیابت به خوبی عمل می‌کند. اما یافته‌های بدست آمده باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند. در سطح وسیع‌تری، این مطالعه اهمیت تأثیر پدران بر خطرات نقص مادرزادی را برجسته می‌کند.»

متفورمین یک داروی خوراکی است که به طور گسترده برای کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده است که وقتی زنان باردار مبتلا به دیابت کنترل ضعیفی داشته باشند، خطر نقص مادرزادی در نوزادانشان افزایش می‌یابد.

در همین حال، برخی تحقیقات، دیابت در مردان را به کیفیت اسپرم ضعیف‌تر مرتبط می‌دانند. اما مشخص نشده است که آیا دیابت پدران با احتمال نقص مادرزادی در فرزندانشان مرتبط است یا خیر.

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های بیش از یک میلیون نوزاد متولد شده بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۶ را در دانمارک تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند زمانی که پدران در سه ماه قبل از لقاح از متفورمین استفاده می‌کردند، خطر نقص مادرزادی نوزادانشان به طور متوسط در مقایسه با کل گروه مورد مطالعه حدود ۴۰ درصد بیشتر بود. و این ارتباط با نقایص مادرزادی دستگاه تناسلی بیشتر بود.

آیزنبرگ گفت: «این دوره سه ماهه حیاتی است، زیرا رشد اسپرم تقریباً به این مدت زمان نیاز دارد.»

وی در ادامه افزود: «مکانیسم این ارتباط ناشناخته است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.»

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10712

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.