• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

اسکار ۲۰۲۲؛ از رکوردها تا ناکامان بزرگ

  • کد خبر : 10507
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
اسکار ۲۰۲۲؛ از رکوردها تا ناکامان بزرگ
نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار با ثبت چند رکورد جدید، ناکامی برخی از شانس‌های اصلی و برنده‌های غیرقابل انتظار همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، فصل جوایز سینمایی با برگزاری مراسم نود و چهارمین دوره جوایز اسکار به ایستگاه پایانی خود رسید و فیلم «کودا» به کارگردانی «سیان هیدر» توانست با غلبه بر حریف اصلی‌اش «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون» جایزه اسکار بهترین فیلم را به خانه ببرد و «تروی کاتسور» بازیگر این فیلم به اولین مرد ناشنوا در تاریخ جوایز آکادمی تبدیل شد که جایزه بازیگری دریافت می‌کند.

۳۵ سال پیش «مارلی ماتلین» همبازی او در فیلم «کودا» به عنوان نخستین بازیگر ناشنوا برای فیلم «فرزندان خدای کوچک‌تر» اسکار بازیگری دریافت کرده بود.

اَپل که سازنده فیلم «کودا» است نیز تاریخ‌ساز شد و نخستین سامانه نمایش آنلاین نام گرفت که جایزه اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص می‌دهد. سامانه آنلاین اپل این جایزه را در رقابت نزدیک با فیلم «قدرت سگ» محصول نتفلیکس کسب کرد.

این نخستین بار در تاریخ بیش از ۹۰ ساله جوایز اسکار است که دو سال پیاپی جایزه اسکار بهترین کارگردانی به یک کارگردان زن می‌رسد. سال گذشته «کلوئی ژائو» برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» این جایزه را کسب کرد و امسال هم «جین کمپیون» با فیلم «قدرت سگ» این جایزه را به خانه برد. شاخه کارگردانی یکی از مرد محورترین شاخه‌های جوایز آکادمی در طول سالیان گذشته بوده است.

فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی «جین کمپیون» با نامزدی در ۱۲ شاخه شانس اصلی درخشش در شب اعطای جوایز اسکار بود اما تنها یک جایزه (کارگردانی) نصیبش شد.

انیمیشن «فرار» نیز به طور همزمان در سه شاخه بهترین فیلم‌ بین‌المللی، مستند بلند و انیمیشن بلند نامزد دریافت جایزه بود اما در انتها دست خالی مراسم را ترک کرد.

در حالی که فیلم‌های «لیکریش پیتزا» از «پل توماس اندرسون» و «به بالا نگاه نکن» ساخته «آدام مک‌کی» بخت نخست اسکار فیلمنامه اصلی بودند فیلم «بلفاست» از «کنت برانا» در نهایت برنده این شاخه نام گرفت.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10507
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.