• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
0

اوکراین؛ جولانگاه بیماری‌های عفونی و مسری

  • کد خبر : 10132
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
اوکراین؛ جولانگاه بیماری‌های عفونی و مسری
مدیر اجرایی سازمان بین‌دولتی همکاری برای توقف بیماری سل مستقر در ژنو اعلام کرد: درگیری اوکراین و روسیه موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی همزمان با قطع دسترسی بیماران به خدمات بهداشتی و درمانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از پایگاه اطلاع رسانی نیچر، لوسیا دایتیو با ابراز نگرانی برای مردم اوکراین گفت: اول و مهم‌تر از همه احتمال طولانی شدن درگیری روسیه و اوکراین مطرح است که موجب تخریب کامل زیرساخت های اوکراین می شود؛ به ویژه که این بحران همزمان با همه‌گیری کرونا روی داده و در این زمان دسترسی به واکسیناسیون و خدمات بهداشتی و درمانی ضروری ممکن نبود.

بر اساس این گزارش، در زمان آغاز وقوع درگیری روسیه و اوکراین (پنجم اسفند) اوکراین به تازگی از یک موج همه‌گیری بر اثر شیوع سویه اومیکرون رها شده بود. اما به گفته تدروس آدهانوم مدیر سازمان بهداشت جهانی بعد از شروع رویارویی نظامی آزمایش کرونا به شدت کاهش یافت که به معنای افزایش موارد انتقال کرونا ولی به شکل نامشخص خواهد بود.

افزون بر این به گفته جارنو هابیچت رییس دفتر سازمان جهانی بهداشت در اوکراین نرخ واکسیناسیون کرونا در سراسر کشور به شدت پایین است، در کی‌یف پایتخت اوکراین میزان واکسیناسیون ۶۵ درصد اما در بقیه مناطق تا ۲۰ درصد نیز گزارش شده است.

وضعیت شیوع دیگر بیماری‌های مسری نیز در اوکراین مناسب نیست، بیماری‌های فلج اطفال که سال قبل دو مورد در غرب این کشور مشاهده شد و در پی آن واکسیناسیون سراسری از اول فوریه آغاز شد ولی به دلیل درگیری ناتمام ماند. بیماری سرخک نیز موجب نگرانی مسوولان است زیرا بروز آن می تواند به بحرانی انسانی منجر شود.

اوکراین در سال ۲۰۱۷ با شیوع گسترده‌ سرخک روبرو بود که تا سال ۲۰۲۰ به طول انجامید و با واکسیناسیون سراسری تا ۸۲ درصد تا حدی کنترل شد اما میزان واکسیناسیون هنوز کافی نیست، ضمن اینکه پوشش واکسیناسیون در برخی مناطق شرق کشور نیز تنها ۵۰ درصد است.

همین امر باعث شده مسوولان سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت نظارت و بررسی وضعیت پناهجویان اوکراینی هنگام ورود به کشورهای همسایه و به احتمال زیاد واکسیناسیون آنها تاکید کنند.

وضعیت از جهت ابتلا به بیماری سل نیز مشابه است و هر ساله نزدیک به ۳۲ هزار نفر در این کشور به سل فعال مبتلا می‌شوند؛ ضمن اینکه یک سوم با مشکل مقاومت دارویی روبرو هستند و ۲۲ درصد این افراد به اچ آی وی نیز مبتلا می شوند. بیماری سل دلیل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به اچ ای وی است.

در حالی که اوکراین دومین کشور شرق اروپا از جهت تعداد موارد بیماران اچ آی وی است، درمان این بیماری نیز به دلیل جنگ با خطر روبروست. نزدیک به یک درصد جمعیت ۴۴ میلیون نفری این کشور به این بیماری مبتلا هستند اما تعداد افراد در خطر بسیار بیشتر است. درمان این بیماران به دلیل وقوع جنگ متوقف شده است، در حالی که به گفته رمان هیلویوچ مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در مورد اچ آی وی گفت: درمان نباید متوقف شود، با در نظر داشتن وضعیت بیماری اچ آی وی که موجب مرگ  می شود.

دور جدید تنش‌های روسیه و اوکراین از بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) وارد مرحله جدیدی شد. منابع خبری بامداد پنجشنبه پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها اعلام کردند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست.

ولادیمیر پوتین اوایل ماه جاری با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

به گفته سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت تعداد افرادی که از آغاز تهاجم ارتش روسیه به اوکراین از این کشور فرار کرده‌اند به سه میلیون نفر رسیده است. از این آمار بر اساس آمار صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) بیش از  یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را کودکان تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=10132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.